Specyfikacja roweru - jak ją dobrze zrozumieć? - BikeStory.pl

Specyfikacja roweru – jak ją dobrze zrozumieć?

Specyfikacja roweru jest jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na nasze decyzje zakupowe. Przeważnie na jej podstawie dokonujemy wstępnej selekcji modeli, wybierając spośród wielu te, które ostatecznie przymierzymy w wybranym sklepie.

Poniżej przyjrzymy się przykładowemu wykazowi części zawartych w popularnym modelu roweru, ze wskazaniem na kluczowe elementy opisu i ewentualne pułapki, mogące się kryć pośród wielu niezrozumiałych dla nas początkowo nazw i symboli.

Za przykład posłuży nam popularny rower marki Wheeler, model Pro 40, w cenie 1599 zł, czyli z tak zwanej półki średniej, przyciągającej największy procent klientów.

 

Rozmiary ram

17″, 19″, 21″

(w tej sekcji znajdziemy informacje o wielkości ramy, przeważnie wyrażonej w calach lub centymetrach, czasem po prostu jako S (small), M (medium), L (large), XL (extra large). Wielkość ta wyraża przeważnie odległość między środkiem osi supportu a końcem rury podsiodłowej. Wielkość ta nie zawsze jest kluczowa przy doborze ramy, bardzo ważna jest jej długość, dlatego należy zawsze przymierzyć się do roweru przed zakupem)

 

Klamki hamulców SHIMANO ST-M310 ALLOY LEVER / 2.5FINGER(informacja o dźwigniach hamulcowych: w tym przypadku hamulce typ V-break, standardowe w rowerach tej klasy. Podany jest model hamulca – Shimano ST-M310 oraz materiał, z którego wykonane są klamki (stop metali), a także długość klamki – w tym przypadku na 2,5 palca. mamy tu dobry przykład ukrycia pod tajemniczym ciągiem znaków grupy osprzętowej, do jakiej należą zastosowane klamki.  Z pomocą przychodzą google, dzięki czemu wiemy, że jest to grupa Altus, a więc bardzo podstawowy produkt – jednym słowem szału nie ma!)
Hamulce TEKTRO 836AL ALLOY V BRAKE(opis samych zacisków hamulców. w tym przypadku jest to Tektro 836AL. Model raczej podstawowy, w cenie 45 zł na oba koła, ale cieszy fakt zastosowania produktu znanej w tej dziedzinie firmy. Lepsze takie Tektro niż jakieś nie wiadomego pochodzenia wynalazki bez logo!)
Mechanizm korbowy SHIMANO FC-M171 42x34x24T(bardzo istotny, obok hamulców, element roweru. w tym przypadku również nie podano grupy, do jakiej przynależy korba. Krótkie dochodzenie i wiemy już, że to produkt z grupy Tourney, czyli najniższej z grup shimanowskich. Korba za 69 zł nie wzbudza zaufania, widać, że na tym elemencie Wheeler chciał zaoszczędzić. Ciąg dwucyfrowych liczb oddzielonych znakiem „x” oznacza stopniowanie zębatek korby – największa tarcza ma 42 zęby, środkowa 34, najmniejsza 24. Taka konfiguracja pozwoli pokonać większość wniesień znajdujących się w naszym pięknym kraju)
Oś korbowodu VP-BC73(oś suportu, czyli element, do którego przymocowane są ramiona korby. Z google wiemy już, że w opisywanym rowerze zamontowano support na kwadrat, czyli dość leciwej technologii, skłonnej do łapania luzów po krótkim okresie użytkowania. Cieszy w miarę znana marka – VP jest kojarzona z produkcją supportów i pedałów. W wyższych modelach rowerów ten element raczej nie będzie wyszczególniony – wkład supportu jest tam integralną częścią korby, np. w grupach SLX, XT czy XTR)
Prowadzenie łańcucha (w tym rowerze brak tego elementu, mowa jest o tzw. napinaczu łańcucha, elemencie stosowanych w rowerach do jazdy ekstremalnej. Odpowiada on za utrzymywania łańcucha stale w odpowiednim naprężeniu i na zębatkach)
Kierownica WBP RAISE BAR MTB-AL153BT BARBORE: 25.4MM W: 600 MM R: 30MM WBP FLAT BAR MTB-AL110PP BARBORE: 25.4MM W: 580MM(szczegółowy opis kierownicy, w tym przypadku możliwe są 2 warianty. odczytać możemy, że pierwszą z możliwych kierownic jest produkcja WBP, gięta, o średnicy mocowania 25,4 mm, szerokości 600 mm i wzniosie 30 mm. Druga z opcji to kierownica prosta, o średnicy mocowania 25,4 mm i szerokości 580mm. Jak widać po samym opisie mamy już spore wyobrażenie co do kształtu kierownicy, wyszukanie w google nazwy modelu pozwoli obejrzeć nam dany produkt)
Mostek/ Wspornik kierownicy WBP TDS-C41-8 EN BARBORE: 25.4 DIA:1 1/8″ ANGLE:15(informacje o wsporniku kierownicy, inaczej zwanym mostkiem. producent WBP, średnica montażowa kierownicy 25.4mm, średnica rury sterowej widelca 1 1/8 cala, kąt gięcia 15 stopni. Wszystkie te dane są nam pomocne w ocenie, jaką charakterystykę będzie miał kokpit naszego roweru – w tym przypadku mostek o dość dużym kącie gięcia będzie miał wpływ na poprawę komfortu – bardziej wyprostowana sylwetka – kosztem trochę gorszych osiągów. Dodatkowo przyjmuje się, że grubsze kierownice, a tym samym mostki o większej średnicy mocowania, są trwalsze i sztywniejsze. W tym przypadku mamy wariant cieńszy – 25,4 mm, lepszy byłby 31,6 mm, ale ten stosowany jest w rowerach z wyższej półki)
Pedały VP-877N PP(w rowerach z niższej półki niemal zawsze otrzymujemy w zestawie pedały platformowe, wystarczające dla większości użytkowników. Mogą być one metalowe bądź plastikowe. Te pierwsze będą trwalsze, plastikowe będą lżejsze – wybór należy do nas. W rowerach wyczynowych przeważnie nie znajdziemy pedałów – producenci wychodzą z założenia, że każdy klient ma swój ulubiony system pedałów zatrzaskowych (SPD, SPD-SL, Look) i po kupnie zaraz wkręci własne pedały)
Sztyca WBP SP-235 EN-M DIA: 31.6MM / L:350MM W/ WBP LOGO(sztyca, czyli wspornik siodła. W tym przypadku marki WBP, średnicy 31,6 mm ( ta musi być dostosowana do średnicy rury podsiodłowej w ramie), długość 350 mm, z logotypem. Generalnie im dłuższa sztyca tym lepiej, aczkolwiek ze względu na oszczędności producenci przeważnie stosują 350 mm, a na rynku dostępne są nawet 420 mm. Zasada jest prosta – dłuższa sztyca głębiej siedzi w ramie, dzięki czemu na większej powierzchni rozkłada się ciężar naszego ciała skierowany na rurę podsiodłową. W związku z tym ryzyko pęknięcia ramy na spawie łączącym rurę podsiodłową z rurą górną spada praktycznie do zera)
Siodło WBP FM-5307 W/ WBP LOGO(siodełko to najbardziej zindywidualizowana część roweru, nie ma zasady – siodło komfortowe dla nas naszemu koledze wyda się twarde jaka kamień. Nie ma siły, trzeba pojeździć na seryjnym siodełku, jeżeli początkowe bóle nie ustąpią, próbujmy z innym. Ważne jest, aby dobrać rodzaj siodła do charakterystyki jazdy – im bardziej pochylona pozycja tym siodło powinno być węższe. Reszta wyjdzie „w praniu”)
Piasta przód WBP KT-A15 / 32H. OLD: 100MM W/ WBP LOGO(piasta, w tym przypadku możemy wyszukać sobie model, a z opisu wiemy, że jest na 32 szprychy i ma standardowe 100 mm. Większość tańszych rowerów wyposażona będzie w tanie piasty na łożyskach kulkowych, z dużą ilością szprych. W wyższych modelach mogą pojawiać się piasty na łożyskach maszynowych, znacznie trwalsze. Generalnie element zastosowany w danym rowerze należy zajeździć i następnie myśleć o czymś lepszym. Wymiana piast na dobre nie należy do tanich zabaw, dlatego najpierw skorzystajmy z tego, co zaoferował nam dostawca roweru)
Piasta tył SHIMANO FH-RM30 / 32H OLD: 135MM(podobnie jak w przypadku przodu, z tą różnicą, że piasty tylne są szersze – standard to 135 mm)
Łańcuch KMC HG40(łańcuch – bardzo ważny element napędu. w tym przypadku znanej firmy KMC, jeden z niższych modeli, często stosowany w tanich rowerach z powodu niższej niż odpowiednik Shimano ceny. Jedna ważna uwaga – dobrze jest mieć lepszy łańcuch, a gorszą kasetę. Nigdy odwrotnie. Dobrej jakości łańcuch wydłuży żywotność kasety. To on wykonuje całą brudną robotę, dlatego nie warto oszczędzać na tym elemencie)
Kaseta/ wolnobieg SHIMANO CS-HG31 11-34T / 8-SPEED(kaseta jest również bardzo istotnym elementem napędu roweru. od niej zależy, ile przełożeń będzie dla nas dostępnych i jaka będzie kultura pracy napędu. W tym przypadku mamy kasetę z grupy Acera, a więc nie jest źle. W tańszych rowerach znajdziemy jeszcze wolnobiegi – rozwiązanie starszej generacji, maksymalnie 7-mio biegowe, znacznie cięższe i mniej sztywne od kasety. Zaletą wolnobiegów jest zaś ich trwałość. Jednakże w rowerach za ponad 1500 zł zawsze będzie kaseta – te mogą być obecnie nawet 11 rzędowe, także to zdecydowanie lepszy wariant niż wolnobieg)
Szprychy STEEL 14G(w tej klasie roweru szprychy będą przeważnie stalowe. dodatkowo podano ich wagę. dużo lżejsze szprychy aluminiowe spotkamy w rowerach w cenie powyżej 2 tysiące złotych, w których często montuje się całe zestawy kół pochodzące od znanych w tej dziedzinie producentów jak np. francuski Mavic czy Rigida. lepiej unikać stalowych szprych – dość szybko mogą pokryć się rdzawym nalotem, zwłaszcza jeżeli przechowujemy rower na balkonie)
Obręcze JALCO AX-18 / 32H . W/O LOGO(obręcze to kolejny z bardzo istotnych elementów w rowerze. Omawiany Wheeler został wyposażony w obręcz Jalco AX-18 – szybki rzut okiem w zasoby internetu i już wiemy, że to model często stosowany przez Wheelera w różnych modelach. dokładniejsze informacje nie są dostępne. Z opisu wynika, że obręcz posiada 32 otwory, a więc będzie oparta na 32 szprychach. W tym przypadku będzie także pozbawiona logotypu producenta. Generalnie warto zwrócić uwagę na profil obręczy – w tańszych rowerach obręcz będzie płaska, co świadczy o jej niezbyt wysokiej wytrzymałości i sztywności – najprawdopodobniej zbudowana jest z tylko jednej ścianki. Obręcze o wyższym profilu, najczęściej dwu i więcej komorowe, cechuje znacznie wyższa wytrzymałość i sztywność, są one polecane dla cięższych rowerzystów)
Opony CST C-1417N 26″ x 2.1(opona odgrywa bardzo ważną rolę w rowerze – odpowiada za przyczepność, a więc ma kolosalny wpływ na nasze bezpieczeństwo. Od jej rozmiaru (szerokości, wysokości) i wzoru bieżnika zależą także opory toczenia, jakie będziemy musieli pokonać pedałując. W omawianym rowerze zastosowano dość niskiej klasy oponę CST – chińskiej firmy dostarczającej tanie opony. Jest to zapewne dość ciężka opona drutowana, jak każda z tej półki cenowej – 40 zł. W wyższych modelach spotkamy lekkie opony zwijane – będę o nich pisał na blogu w najbliższym czasie. Opis roweru mówi nam jeszcze o rozmiarze kół – 26 cali, oraz o szerokości opony – 2,1 cala. Są to typowe wymiary dla większości popularnych rowerów górskich)
Wyposażenie dodatkowe
Typ roweru Górski(w tym przypadku jest to oczywiście rower górski. oprócz tego typu wyróżniamy także rowery miejskie, crossowe, szosowe, zjazdowe i kilka innych, mniej popularnych typów)
Waga (w tym przypadku producent nie podał wagi roweru, co jest dość często stosowaną praktyką – zapewne nie ma się czym chwalić. Musimy pamiętać, że nawet w przypadku ujawnienia wagi, ta rzeczywista będzie różniła się od wskazanej w specyfikacji, niestety na niekorzyść. Producenci podają przeważnie wagę roweru na najmniejszej dostępnej ramie oraz bez pedałów. Często ważony jest także prototyp roweru, który przeważnie różni się od finalnej wersji, wprowadzonej do produkcji masowej. Generalnie rowery miejskie ważą ok. 16 kilogramów, górskie w przedziale cenowym 1000-2500 zł 14 kilogramów, tanie crossówki ok 13-14 kg. Góral ważący 10 kg kosztuje grubo ponad 10 tysięcy złotych i nie ma sensu oczekiwać wagi piórkowej po najprostszych modelach z kolekcji)
Tylny amortyzator /Damper
Rozmiar kół 26″(w większości rowerów górskich spotkamy właśnie ten rozmiar kół – 26 cali. Coraz częściej w ofercie można spotkać górale na kołach 29 cali. Pamiętajmy jednak, że obręcz w nich stosowana ma taki sam rozmiar jak np. w rowerach trekingowych(28 cali), a dodatkowy cal bierze się z grubości opony, która zwiększa obwód koła. Wspomniane trekkingi, szosówki i rowery miejskie toczą się właśnie na kołach 28 cali. Rowerki dziecięce spotyka się na kołach 12, 20, 24 cale)
Sezon 2012
Rodzina
Rama ALLOY 6061 D/B MAIN TUBES SEMI HYDRAUFORM TOP/DOWN TUBES 1 1/8″ INTEGRATED HEAD TUBE W/ REPLACABLE DROP OUT 68MM B.B. SHELL BLACK 50% MATT(rama-bardzo istotny element. W tym przypadku wykonana ze stopu aluminium z gatunku 6061. Rury górna i dolna wykonano w technologii pół hydroformowania, główka ramy obsługuje zintegrowane stery, rozmiar rury sterowej to standardowe 1 1/8 cala. Mamy tu wymienny wkład supportu o szerokości 68 mm. Rama aluminiowa stała się niemal standardem w rowerach, zastępując ciężkie ramy stalowe. Aluminium przy znacznie mniejszej wadze zapewnia także możliwość formowania rur w różne fantazyjne przekroje i kształty. Jest materiałem wytrzymałym, ale piekielnie sztywnym, co ma swoje plusy i minusy, o których będę pisał na blogu. Należy raczej unikać ram z taniej stali zwanej hi-ten, znacznie lepsza jest tzw. stal szlachetna z dodatkiem molibdenu i chromu (stal Cro-Mo), która posiada dobre właściwości tłumiące drgania. Stosuje się ją w rowerach miejskich, stylizowanych na popularne przed laty rowery holenderskie. Spotkamy także ramy z włókna węglowego, czyli karbonu – niezwykle lekkie i dobrze tłumiące drgania. Rower z tego typu to jednak wydatek co najmniej 6-7 tysięcy złotych. O opłacalności takiej inwestycji będę pisał w najbliższym czasie)
Widelec/amortyzator RST GILA T 1 1/8″ STEER COIL SPRING PRELOAD ADJ. TRAVEL: 80MM( w tej klasie rowerów spotkamy przeważnie widelce amortyzowane, gdzie mechanizm oparty jest na sprężynie. Działają dość dobrze. Ich wadą jest znaczna waga oraz mała ilość czynników, które możemy regulować. Możemy jedynie zmieniać naprężenie wstępne sprężyny – zwykle pokrętło na prawej goleni – ale szczerze mówiąc, jego działanie pozostawia wiele do życzenia, a i większość użytkowników i tak nie korzysta z tego patentu. W wyższych modelach dochodzi blokada skoku, ale przeważnie mechaniczna – aby zablokować widelec, musi być on rozprężony, co w praktyce oznacza, że można ją załączyć tylko podczas postoju. Znacznie lepsze są amortyzatory powietrzno – olejowe, ale koszt rozsądnego sprzętu tej klasy to ok. 1200 zł wzwyż, spotkamy je więc w rowerach za ok. 4000 złotych. Opisywany Wheeler wyposażono w widelec RST, o rurze sterowej średnicy 1 1/8 cala, ze wspomnianą regulacją naprężenia, oraz skoku 80 mm. W typowym góralu skok powinien mieścić się w granicach 80-100mm. W rowerach miejskich i trekingowych często spotkamy widelce o skoku 63 mm, a nawet 50 mm)
Stery WBP SI-110 INTEGRATED PRESS FIT TYPE 1-1/8″ STEEL AHEAD / PP CAP W/ WBP LOGO(stery odpowiadają za możliwość płynnego skręcania kierownicy. są to łożyska, na których obraca się rura sterowa, a wraz z nią kierownica. To dość zawiła tematyka, którą zajmiemy się na blogu w osobnym wpisie. Z opisu wiemy, że mamy do czynienia ze zintegrowanymi, wciskanymi w główkę ramy sterami typu A-Head, z logotypem WBP.)
Przerzutka przód SHIMANO FD-M190A-6(W tym przypadku producent sprytnie ukrył, o jaką grupę osprzętu chodzi. W internecie szybko odnajdujemy, że mamy tu przerzutkę z grupy Altus, czyli dość niskiej jakości. O grupach pisałem już wyżej przy okazji korby i kasety, temat rozwinę w osobnych wpisach)
Przerzutka tył SHIMANO ACERA RD-M360-L SGS 7/8-SPEED(tym razem nie musimy bawić się w detektywa, od razu wiemy, że mamy tu przerzutkę wyższej grupy niż przednia – Acera. To często stosowany zabieg – niską jakość roweru producent stara się tuszować dodając do niego lepszą tylną przerzutkę. To dla nas korzyść, ale pamiętać należy, że tylko komplety napęd z tej samej grupy będzie pracował tak, jak chciał tego jego twórca. Wszelkiego rodzaju mieszanki zawsze powodują pewne straty jeżeli chodzi o trwałość i kulturę pracy napędu)
Manetki SHIMANO ST-M310-L RAPIDFIRE PLUS(ważny, a często pomijany element – narzędzie do zmiany przełożeń. W naszym konkretnym przypadku zastosowano manetki Altus – to dobrze, większość komponentów jest właśnie tej grupy, powinny dobrze ze sobą współpracować. Nie będzie to połączenie specjalnie trwałe, ale na początek powinno wystarczyć. O zastosowanym systemie RapidFire w kolejnych wpisach na blogu)

Ważnym, a tu pominiętym komponentem, mającym wpływ na pracę napędu, są linki i pancerze, zarówno hamulcowe jak i do przerzutek. Od ich dobrej jakości zależy lekkość i precyzja zmiany biegów, a także skuteczność hamulców. Dobrze, aby nie były to części no-name, czyli np. Shimano czy znanej marki w tej dziedzinie – firmy Jagwire. Producenta poznamy po napisach na pancerzach linek. Kiepskie pancerze będą stawiały opór poruszającym się wewnątrz linkom, przez co siła, jaką trzeba będzie włożyć w sterowanie napędem będzie musiała być znaczna.

Omówiona powyżej specyfikacja jest bardzo szczegółowa, pozwala nam jak widać bardzo dokładnie poznać rower przed ujrzeniem do na własne oczy. Niestety często wykaz komponentów jest znacznie uboższy, a wiele kluczowych części niewiadomego pochodzenia. Należy wówczas obejrzeć dokładnie rower, a najlepiej poradzić się kompetentnej obsługi.

Mam nadzieję, że po lekturze tego wpisu będziecie mogli znacznie szybciej ocenić, czy rozważany rower jest wart Waszego zainteresowania. Taka wiedza pozwoli łatwiej przebrnąć przez gąszcz pozornie takich samych modeli rowerów i wybrać te, które warte będą bliższego poznania.

Krzysiek