Ubrania rowerowe - regulacje prawne - BikeStory.pl

Ubrania rowerowe – regulacje prawne

UCI – Międzynarodowa Unia Kolarska – sprawuje kontrolę nad niemal wszystkim sportami rowerowymi. Określa przepisy obowiązujące podczas oficjalnych zawodów. Oprócz samych zasad wyłaniania zwycięzcy, wymagań dotyczących trasy czy wytycznych dla organizatorów Unia zajmuje się także samymi rowerami jak i wyposażeniem zawodników. Regulacje te służą przede wszystkim zachowaniu ducha fair-play – ujednolicenie rowerów dopuszczonych do startów w danej dyscyplinie powoduje, że o sukcesie decyduje przede wszystkim przygotowanie fizyczne zawodnika i taktyka całego zespołu, a nie wysoki budżet pozwalający na stosowanie zaawansowanych nowinek technologicznych. Ciekawe regulacje dotyczącą strojów kolarzy szosowych. W tej akurat dyscyplinie opory powietrza mogą mieć kluczowe znaczenia, dlatego właśnie tego aspektu dotyczy większość przepisów. Dziś krótko o najważniejszych i najciekawszych z nich.

Ogólne wytyczne dotyczą samego materiału, z którego produkowane są ubrania rowerowe. Ma być to przewiewna tkaniny o strukturze siateczki. Pełne fragmenty mogą występować tylko na logotypach. Ubiór ma szczelnie przylegać do ciała, nie dopuszcza się żadnych wystających elementów poprawiających aerodynamikę. Zakazane jest także stosowanie modnych ostatnio tkanin kompresyjnych, poprawiających pracę mięśni.

Dalsze regulacje dotyczą poszczególnych części ubioru. W kwestii kasków rowerowych, których noszenie jest obowiązkowe, zabrania się na przykład stosowania zamkniętych konstrukcji, jeżeli posiada ona zdejmowalne elementy – eliminuje się w ten sposób nakładki zatykające otwory wentylacyjne poprawiające w ten sposób aerodynamikę. Stosowanie szyb zamiast okularów dopuszcza się tylko w przypadku, gdy stanowią one integralną część kasku.

Skarpetki i buty także poddano ocenie. Określono długość skarpet – maksymalnie do połowy kości piszczelowej. Eliminuje się w ten sposób długie skarpetki kompresyjne. Zabrania się stosowania owiewów na buty w zawodach halowych. Same buty nie mogą wyposażone w dodatki zmniejszające opór powietrza, które nie są niezbędne dla funkcjonowania buta (na tej podstawie wykluczono z użytku aerodynamiczny model Bont Crono). Dodatkowo żaden z elementów buta nie może wystawać ponad kostkę.

Zabrania się stosowania rękawiczek innych niż tradycyjne, 5-cio palczaste. Określono to w ciekawy sposób – rękawice muszą mieć co najmniej 4 przeszycia pomiędzy palcami.

Jak widać, słowem klucz jest wszędzie aerodynamika. Wydawać się może, że korzyści ze stosowania np. wspomnianych butów są nieznaczne, ale ktoś kiedyś dokładnie to sprawdził i okazuje się, że na dystansie 250 km można już coś zyskać. A jak połączy się kilka drobnych korzyści w jedną, robi się kilkanaście sekund przewagi. Jest więc o co walczyć. Ważne, aby odbywało się to zgodnie z przepisami – inaczej sport przestanie być sportem, a przeistoczy się w nic innego jak technologiczny wyścig zbrojeń. A tego na pewno nie chcemy!