Schrader, presta, dunlop...który zawór lepszy? - BikeStory.pl

Schrader, presta, dunlop…który zawór lepszy?

Kupując rower często nie zwracamy uwagi, jakiego rodzaju zawór dany producent zdecydował się zastosowac w naszym nowym rowerze. Zdecydowana większośc rowerzystów amatorów zna jedyny słuszny, możliwy do wykorzystania na stacjach benzynowych, zawór samochodowy, czyli zawór typu Schrader. Istnieją jednakże inne typy zaworków. Warto je bliżej poznac, aby w każdej sytuacji poradzic sobie z pompowaniem koła.

Obecnie wyróżniamy 3 standardowe zaworki stosowane w dętkach:

Każdy z nich ma swoje wady i zalety, o których postaram się w jasny sposób opowiedziec!

 

1. Zawór Schrader (samochodowy)

Ten rodzaj wentyla, opracowany przez Augusta Schradera, nazywany również zaworem AV, stosuje się w sporej częsci dętek rowerowych, głównie w rowerach górskich i miejskich z niższej półki cenowej, oraz w znakomitej większości dętek i kół samochodowych, stąd też potoczna jego nazwa.

Zawór ma postać metalowej rurki posiadającej wewnętrzny i zewnętrzny gwint. W środku osadzony jest wymienny rdzeń z dwiema uszczelkami i sprężyną dociskającą zawór. Jedyną widoczną na zewnątrz częścią tego mechanizmu jest centralnie umieszczona w otworze zaworu iglica, której wciśnięcie otwiera zawór.

Uzupełnieniem konstrukcji zaworu jest zakrywająca otwór wlotowy nakrętka ochronna. Pełni ona głównie funkcję zabezpieczenia przed zabrudzeniem, lecz może być też wyposażona w uszczelkę i stanowić tym samym dodatkowe uszczelnienie zaworu.

Czynnikiem zamykającym zawór jest sprężyna, która przy prawidłowym osadzeniu rdzenia zaworu wewnątrz rurki powinna dociskać uszczelkę wylotową. Wysokie ciśnienie wewnątrz zaworu dodatkowo domyka go.

Zawór tego typu stosowany jest raczej w szerokich, tańszych obręczach. Duży otwór w obręczy, konieczny do przepuszczenia przez nią zaworka, znacznie osłabia obręcz, co eliminuje możliwośc jego użycia w lekkich, wyścigowych kołach.

Pompowanie odbywa się przy podniesionej spręzynce zaworu – obecnie pompki są tak skonstruowane, aby przed rozpoczęciem pracy zaworek był otwarty, co ułatwia wtłaczanie powietrza.

Niewątpliwą zaletą jest dla wielu z nas możliwośc pompowania dętek z zaworem Schrader na stacjach benzynowych. W opinii znajomych rowerzystów zawór ten uchodzi jednakże za mniej szczelny od np. presty, stąd też może zachodzic koniecznośc częstego uzupełniania powietrza w kołach wyposażonych w ten rodzaj zaworka.

Do jego pompowania nada się niemal każda dostępna na rynku pompka rowerowa lub samochodowa nożna.

2. Zawór Dunlop

Ten rodzaj zaworka, zwany też zaworem rowerowym lub DV, znany jest głównie starszym kolarzom. Był to przez długie lata najbardziej popularny patent.

Składa się z gwintowanej zewnętrznie metalowej rurki, zwulkanizowanej z dętką, oraz rdzenia osadzonego na zewnętrznym końcu rurki. Dodatkowo może być wyposażony w nakrętkę zabezpieczającą przed zabrudzeniem.

Konstrukcja rdzenia zaworu różni się nieco w zależności od producenta. Jednym z możliwych typów jest metalowa rurka o zamkniętym końcu, z otworem wlotowym powietrza w bocznej ściance; na tę rurkę naciągnięta jest ciasno rurka z miękkiej gumy. Wyższe ciśnienie w dętce powoduje zaciskanie się gumowej membrany na rdzeniu, blokując otwór wlotowy. Obecnie najczęściej spotyka się wersje wentyla z zastosowaniem kulki stalowej wewnątrz rdzenia zamiast gumowej rurki na zewnątrz.

Spotykany raczej w tańszych konstrukcjach, pomimo swojej dużej trwałości – zawór ciężko uszkodzic przy pompowaniu, co zdarza się np. z prestą. Szczelnośc stoi na wysokim poziomie, może byc stosowany zamiennie z samochodowym – pasuje do takiego samego otworu w obręczy.

Dunlop ma także istotne wady. Jedną z nich jest niemożnośc sprawdzenia cisnienia w oponie. Pomimo wymiennych wentyli, obecnie nie tak łatwo je dostac, co czyni ten sposób naprawy trudniejszym w wykonaniu niż kupno nowej dętki.

3. Zawór Presta

Inna nazwa tego zaworu to FV. Stosowany w wysokiej klasy rowerach, z racji niewielkiej średnicy dobrze komponuje się z obręczami wysokiej jakości – do przepuszczenia zaworka nie jest potrzebny duży otwór, który zwykle zmniejsza odpornośc obręczy w jego okolicach. Mały otworek na prestę nie powinien wyrządzi szkód naszym kołom.

Zawór składa się z gwintowanej zewnętrznie metalowej rurki, zwulkanizowanej z dętką, oraz rdzenia osadzonego na zewnętrznym końcu rurki. Dodatkowo może być wyposażony w nakrętkę zabezpieczającą przed zabrudzeniem.

Rdzeń zaworu ma postać tulei z umieszczonym na stałe gwintowanym tłoczkiem. Na tłoczku, również na stałe, umieszczona jest nakrętka blokująca zawór – w pełni dokręcona unieruchamia tłoczek, odkręcona pozwala na jego ruch; do otwarcia zaworu potrzebne jest wciśnięcie tłoczka, w przeciwnym razie ciśnienie panujące w dętce domyka zawór.

Rozwiązanie to uchodzi wśród doświadczonych rowerzystów ze bardziej szczelne od np. zaworów samochodowych. Pasjonaci niskiej wagi rowerów nie mogą nie wspomniec o niskiej wadze omawianego rozwiązania 🙂

Wadą presty jest spora podatnośc na uszkodzenia przy pompowaniu – po nasadzeniu nań pompki należy unikac gwałtownych ruchów pompką i rowerem – łatwo urwac nakrętkę blokującą zaworek w położeniu zamkniętym. Dobrym rozwiązaniem będzie stosowanie pompki z wężykiem.

Zwolenników pompowania kół na stacjach benzynowych uratują dostępne w sklepach rowerowych przejściówki.

Urządzenie to, które nabędziemy przeważnie za ok. 5-8 zł, nakręcamy na otwarty zawór presta, co daje nam swobodę używania pompek przystosowanych do zaworów Schrader.

 

Osobiście mam stycznośc z każdym z opisanych zaworów i właściwie na żaden nie narzekam – dunlop mam w rowerze miejskim, prestę w szosowym a schradera w górskim. Żaden specjalnie nie dał mi w kośc, byc może dzięki wysokiej jakości stosowanych przeze mnie dętek. Wydaje się jednak, że przyszłośc należy do zaworów presta, dlatego należy się z nimi jak najszybciej oswoic i nie szukac na siłę roweru z „samochodówkami”.

Szerokości!

 

 

 

 

  • rambo88pl

    Ja tam też nie narzekam na te zawory co są. A już miałem zawór presta w jednym rowerze, jak na razie. Bo w tym co teraz mam to jest zawór samochodowy.