Rowery juniorskie Orbea MX - przedsmak prawdziwego kolarstwa

Rowery juniorskie Orbea MX – przedsmak prawdziwego kolarstwa

Jednoślady na kołach w rozmiarze 20 i 24 cale określa się mianem rowerów juniorskich. Skierowane są one do dzieci, które opanowały już podstawy jazdy na rowerze i gotowe są do podnoszenia swoich umiejętności. W maszynach tych montuje się amortyzatory i przerzutki, a więc elementy nieodzowne w pojazdach przeznaczonych dla osób dorosłych. Umożliwiają dynamiczną jazdę w umiarkowanie trudnym terenie, kształtując w najmłodszych nawyki niezbędne na kolejnych etapach kolarskiej przygody. Jeszcze do niedawna segment ten był mocno zaniedbywany przez większość producentów – na rynku dostępne były niskiej jakości rowery, w których większość mechanizmów nie spełniała w praktyce powierzonej im funkcji. Na szczęście ostatnio sytuacja mocno się zmieniła – dostrzeżono ogromne zainteresowanie kolarstwem także wśród najmłodszych i związane z tym zapotrzebowanie na wysokiej jakości sprzęt, za który świadomi potrzeb swoich dzieci rodzicie skłonni są odpowiednio zapłacić. Świetnym potwierdzeniem tego trendu są rowery juniorskie Orbea MX – hiszpańskiego producenta, obecnego na rynku rowerowym od 1931 roku, mogącego się więc pochwalić ogromnym doświadczeniem w tej dziedzinie. Cenione od wielu lat w Europie, podbijają ostatnio serca Polaków. Co czyni je tak atrakcyjnymi? Dlaczego uznawane są za najlepsze na świecie? Zapraszamy do lektury!

Rowery juniorskie Orbea MX: rodzina

W przebogatej ofercie rowerów marki Orbea maszyny przeznaczone dla najmłodszych stanowią bardzo istotną grupę. Seria MX 20 i 24 to rowery juniorskie, gdzie liczba oznacza po prostu rozmiar koła – odpowiednio 20 i 24 cale, a więc ostatni przystanek przed przesiadką na „dorosłe” rowery. Oferta obejmuje kilka modeli, różniących się istotnie przeznaczeniem i wyposażeniem. Ich wspólną cechą jest szkielet – lekka, gustownie wykończona aluminiowa rama o typowo sportowej geometrii oraz wysokiej jakości osprzęt. Dla obu wielkości koła wyróżniono 3 warianty rowerów: Dirt – oparty na sztywnym widelcu, XC – w którym zamontowano widelec amortyzowany, oraz Team – najdroższy, ale też najlepiej wyposażony wariant dla najbardziej doświadczonych użytkowników. Mnogość wariantów wyposażeniowych pozwoli precyzyjnie dobrać rower do potrzeb młodego adepta kolarstwa, dzięki czemu możliwe będzie osiągnięcie maksimum frajdy z jazdy. Próżno szukać podobnych rozwiązań u innych producentów. Wielki plus dla marki Orbea!

ROWER ORBEA MX 20 XC

Rowery Orbea MX 20

Oparte na 20-calowym kole rowery juniorskie Orbea MX 20 – przeznaczone są dla młodych rowerzystów o wzroście 115-135 cm, którzy opanowali już podstawy samodzielnego poruszania się jednośladem. Sercem wszystkich odmian tego modelu jest lekka, aluminiowa rama z estetycznym, wewnętrznym prowadzeniem linek oraz główką przystosowaną do montażu sterów typu a-head, czyli trwałego i wygodnego w serwisowaniu rozwiązania spotykanego dotychczas głównie w rowerach dla dorosłych. Dodatkowym smaczkiem jest możliwość zamontowania tylnego hamulca tarczowego. Modele MX 20 Dirt i MX 20 XC różnią zastosowanym typem widelca, długością mostka oraz ceną. Wersja Dirt – 1299 zł – oparta jest na sztywnym, stalowym widelcu, a wspornik kierownicy jest krótki – rower jest dzięki temu lżejszy od wersji XC, a także bardziej zwrotny. Lepiej sprawdzi się w użytkowaniu typowo miejskim, umożliwi także trenowanie niewielkich skoków podczas pokonywania wszelkiego rodzaju betonowych przeszkód. Brak amortyzatora nie przeszkodzi także w korzystaniu z roweru w umiarkowanie pofałdowanym terenie – będzie to jednak wymagało od młodego rowerzysty odpowiedniej techniki, której opanowanie nie powinno na szczęście stanowić dużego problemu. Wersja MX 20 XC – 1399 zł – wyposażona jest w amortyzator przedni renomowanej marki Suntour o skoku 40 mm, dobrze dobranym do geometrii tego niewielkiego roweru. Ważną cechą wspomnianego widelca jest bardzo niewielki opór ugięcia – dostosowany do niskiej przecież masy ciała docelowego użytkownika. Problem nie dającego się ugiąć widelca pojawia się w większości tanich rowerach juniorskich – amortyzator po prostu nie działa, dodaje jedynie niepotrzebnej masy całej maszynie oraz dobrze wygląda na zdjęciu i w specyfikacji. Nic poza tym. Podobny problem nie dotyczy oczywiście produktów Orbea. To ogromna, jedna z ważniejszych zalet tego sprzętu względem konkurencji.

Pozostałe komponenty są identyczne w obu wersjach roweru Orbea MX 20. Na napęd składają się jedna zębatka przednia, przykręcona do lekkiej, aluminiowej korby, spięta łańcuchem marki KMC z 7-mio rzędowym wolnobiegiem z tyłu. Za zmianę przełożeń odpowiada znana z dorosłych rowerów przerzutka Shimano Altus, sterowana umieszczoną na kierownicy standardową, obsługiwaną kciukiem i palcem wskazującym manetką, a nie jak to jest w przypadku tańszej konkurencji niewygodną manetką obrotową typu RevoShift. Dzięki zastosowaniu komponentów tożsamych z tymi spotykanymi w większych rowerach, młody rowerzysta już od najmłodszych lat wyrabia sobie właściwe nawyki, dzięki czemu przesiadka na większy rower nie będzie w przyszłości problemem. Pozostałe wyposażenie także zasługuje na pochwałę – płynnie i skutecznie działające hamulce typu v-brake wyhamują rower z wysokich prędkości bez konieczności stosowania dużej siły. Solidne pedały platformowe minimalizują ryzyko ześlizgnięcia się buta, siodełko Velo gwarantuje komfort użytkowania roweru, a przyczepność w każdych warunkach, także tych błotnistych utrzymywana jest dzięki oponom Kenda o bardzo wyraźnym bieżniku. Ciężko wskazać słabe punkty w tej konfiguracji!

ROWER ORBEA MX 20 DIRT

Ofertę rowerów Orbea MX 20 zamyka wyżej wyceniony wariant Team, przeznaczony dla bardziej wymagających młodych kolarzy oraz tych z rodziców, którzy poszukują dla swych pociech rowerów najwyższej jakości. Wyceniony na 1699 zł bardzo przypomina modele Dirt oraz XC, ale jest od nich przede wszystkim dużo lżejszy – głównie dzięki zastosowaniu sztywnego, aluminiowego widelca z możliwością zamontowania hamulców tarczowych oraz aluminiowej ramy, również z adapterem do tarczówek. Wzrasta też trwałość i uniwersalność maszyny – producent zastosował 8-mio rzędową kasetę w miejsce wolnobiegu, dzięki czemu rower zyskał nie tylko na uniwersalności pokonywania przeszkód terenowych, ale przede wszystkim na wytrzymałości i jakości zmiany biegów. Próżno szukać tego typu rozwiązań w tak małych rowerach z oferty konkurencji. Pozostałe komponenty są identyczne jak w tańszych modelach, nie można więc mieć do nich zastrzeżeń. Orbea MX 20 Team to niedościgniony wzór na rynku wysokiej jakości rowerów juniorskich.

Rowery Orbea MX 24

Dla młodych rowerzystów o wzroście 135-155 cm przeznaczona jest seria rowerów MX oparta na kole o średnicy 24 cale. Jest ona niemalże lustrzanym odbiciem opisanej wyżej rodziny MX 20, z kilkoma drobnymi różnicami. W tym przypadku również mamy do czynienia z wariantem Dirt (1299 zł) na sztywnym, stalowym widelcu i 7-mio rzędowym wolnobiegu, oraz wariantem XC (1399 zł), z amortyzatorem Suntour oraz kasetą 8-mio rzędową produkcji Shimano. Reszta komponentów jest identyczna jak w przypadku mniejszych modeli – stanowi więc mieszankę lekkich i trwałych produktów renomowanych producentów – te rowery po prostu nie mają wyraźnie słabych punktów. Również w przypadku tej rodziny mamy do czynienia z lepiej wyposażoną odmianą Orbea MX 24 Team, który w większym rozmiarze koła oferowany jest w cenie 1999 zł. Wyższa wycena ma oczywiście swoje uzasadnienie – lekki, aluminiowy sztywny widelec to jedno, ale wisienką na torcie jest w tym modelu 9-cio rzędowy napęd oparty na kasecie Shimano oraz przerzutce i manetce klasy Shimano Acera. Jest znacznie lepiej niż w odpowiedniku na mniejszych kołach, a więc i drożej. Prawdziwy przedsmak dorosłego kolarstwa! Wszystkie przedstawione powyżej modele z serii Orbea MX oferowane są w kilku wariantach kolorystycznych, dzięki czemu nawet najbardziej wybredni młodzieńcy znajdą w hiszpańskim katalogu propozycję dla siebie.

ROWER ORBEA MX 24 TEAM

Orbea – rowery najwyższej jakości

Rowery juniorskie Orbea MX nie mają słabych punktów – każdy element wyposażenia pochodzi od renomowanego producenta lub jest wytworem fabryk Orbea – można więc mieć pewność, że rower nie zawiedzie w najmniej oczekiwanym momencie, wytrzyma w pełnej sprawności wiele kilometrów, a przy późniejszej odsprzedaży nie straci wiele na wartości. Ten ostatni czynnik pozwoli nieco złagodzić wydatek, jaki wiążę się z zakupem roweru ceny rowerów Orbea są wyraźnie wyższe od tych, do których przyzwyczaili się Polacy przez lata użytkowania produktów tańszych marek. Warto jednak pamiętać, jak wiele problemów sprawiają takie okazyjne zakupy. Wybierając rower Orbea możemy mieć pewność, że nie będziemy częstym gościem serwisów rowerowych – te jednoślady po prostu się nie psują!

Wysoka jakość to także bezpieczeństwo – sprawdzone pod względem wytrzymałości na przeciążenia najważniejsze elementy składowe roweru pozwalają bez skrępowania i obaw o zdrowie korzystać z możliwości, jakie niesie ze sobą jazda na rowerze, także w tym bardziej wymagającym terenie. Zaszczepienie dziecku zdrowej, rowerowej pasji będzie znacznie łatwiejsze na prostym w obsłudze, niezawodnym sprzęcie najwyższej jakości. Zachęcona udanymi wycieczkami pociecha chętnie wsiądzie na rower także w dorosłym życiu, nie warto więc oszczędzać na początkowych etapach przygody z kolarstwem. Nie ma obecne lepszych rowerów juniorskich na rynku – Orbea to wiedzie w tym segmencie prym od wielu lat, a jej dominująca pozycja nie wydaje się zagrożona, co potwierdzają kolejne roczniki tej niezwykle udanej serii. Zdecydowanie polecamy!

ROWER ORBEA MX 24 XC