Rowery elektryczne - BikeStory.pl

Rowery elektryczne

Rowery elektryczne

Najwyższy czas zająć się coraz popularniejszym tematem, zarówno na świecie, jak i u nas w Polsce. Rowery z silnikiem coraz śmielej wkraczają na rynek, uzupełniając ofertę wielu sklepów rowerowych. Chcąc nie chcąc musimy przyzwyczajać się do ich obecności na ścieżkach rowerowych i ulicach, jako bardzo dobry środek transportu dla osób nie tylko starszych, ale także młodych, w pełni sprawnych, co postaram się przybliżyć w tym wpisie.

 

Idea roweru z silnikiem jest tak stara, jak sam rower. Początki tego typu rowerów to głównie mniej lub bardziej udane konstrukcje mechaników-amatorów, którzy w najróżniejszy sposób podłączali małe silniki spalinowe do „zwykłych” rowerów, a napęd, jak w motocyklu, przenoszony był za pomocą łańcucha na tylne koło. Przykładowe maszyny poniżej:

Rozwiązanie to oczywiście spełniała swoją główną funkcję – wyręczało rowerzystę od pedałowania, powodując przy tym jednakże dużo hałasu, emitując spaliny i wprawiają w szał wszystkie psy i inne zwierzęta na mijanych po drodze podwórkach. Rower taki stawał się dość ciężki, ponadto rowerzysta musiał bardzo uważać, aby nie dotknąć rozgrzanego, brudnego silnika. Rower po prostu stawał się motorowerem, tracąc swój sportowy charakter.

 

Obecnie silniki spalinowe nie są już tak popularne jak kiedyś, chociażby że względu na ich szkodliwość dla środowiska i stosunkowo wysokie koszty eksploatacji. Ich miejsce zajęły silniki elektryczne, znacznie mniejsze i niemal bezgłośne!

 

Nowoczesne rowery elektryczne oparte są na widocznym powyżej silniku, przeważnie o mocy 250W, o konstrukcji bezszczotkowej. Silnik tego typu montuje się w przednim lub tylnym kole, jest on obudowany na wzór piasty, także wokół jego obudowy po prostu zaplata się koło i wstawia kompletne do roweru. Przybywa oczywiście spora ilość okablowania, ale o tym za chwilę:
Widoczny powyżej rower elektryczny oparty jest na silniku w przednim kole, co też jest zdecydowanie najpopularniejszym rozwiązaniem w tej branży.
Ideą silnika elektrycznego jest wspieranie rowerzysty, a nie wyręczanie go w pedałowaniu. W niektórych modelach rowerów elektrycznych stosuje się rozwiązanie pozwalające ruszyć z miejsca przy użyciu specjalnej manetki gazu przy kierownicy. Rower rozpędza się w ten sposób do prędkości 5km/h, powyżej której musimy zacząć pedałować. Silnikiem sterujemy za pomocą panelu na kierownicy:
Za jego pomocą włączamy bądź wyłączamy silnik, możemy ponadto wybrać siłę wspomagania – z reguły dostępne są 3 tryby o różnej mocy. Po przekroczeniu ustalonej prędkości silnik załącza się, „ciągnąc” cały rower, dzięki czemu pedałowanie staje się znacznie lżejsze. Wspomaganie działa do prędkości 25 km/h, co regulowane jest stosownymi rozporządzeniami Unii Europejskiej. Aby odłączyć wspomaganie, wystarczy przestać pedałować lub nacisnąć dźwignię hamulca. Z roweru elektrycznego można korzystać także tak jak ze zwykłego jednośladu – wyłączenie zasilania z poziomu panelu odłącza silnik, a my napędzamy rower siłą naszych mięśni. Większość modeli posiada także możliwość szybkiego zdemontowania baterii – zabieg ten znacznie zmniejsza masę roweru, gdyż bateria sama w sobie jest dość ciężka – waży około 3 kilogramów.
Sama bateria wykonana jest w technologii litowo – jonowej. Pozwala na ok. 500 cykli pełnego ładowania, oraz na przejechanie 40-80 km, w zależności od jej pojemności. Umieszczana jest zazwyczaj na bagażniku, ew. przy rurze podsiodłowej. W elektrycznych rowerach górskich – takie produkuje np. austriacki KTM, akumulator montuje się na dolnej rurze, w miejscu, gdzie przeważnie znajduje się koszyk na bidon:
W góralach sam silnik umieszcza się przeważnie w tylnej piaście lub przy korbie, w osi supportu.
Rower elektryczny przyda się w pierwszej kolejności osobom starszym – pozwala im pokonywać wiele kilometrów kosztem niewielkiego wysiłku. Siła wspomagania jest naprawdę duża, pierwsze przejażdżki elektrykiem naprawdę robią wrażenie – rower świetnie przyśpiesza, zachowując przy tym pełną sterowność i pewność prowadzenia. Tego rodzaju sprzęt może także służyć młodszym osobom jak uniwersalny środek lokomocji po mieście – dojazdy do pracy nie muszą się już wiązać z koniecznością przebierania się po dotarciu na miejsce – wkładając mniej energii w jazdę nie pocimy się w takim stopniu jak podczas jazdy zwykłym rowerem – silnik pozwala pedałować spokojnie, a rowerzysta w nienagannym stanie dojeżdża do miejsca przeznaczenia. Dzięki zamontowanym koszykom na kierownicy lub bagażniku możemy także przewozić znacznej masy ładunki, co nie jest takie proste, kiedy jedynym czynnikiem napędzającym są nasze mięśnie.

Ciekawym pomysłem jest także możliwość przeobrażenia posiadanego przez nas tradycyjnego roweru w elektryczny – w sprzedaży dostępne są zestawy wszystkich potrzebnych elementów, które bez problemu zamontujemy do większości rowerów:

Elektryczny Zestaw Napędowy Przód BEZ BATERII

Zestawy napędowe kosztują ok. 1200 zł, ma je w ofercie m.in. polska firma Ecobike, której to rowery elektryczne znajdziecie w ofercie BikeSalon.pl. Wybierać możecie spośród 3 modeli:

 

1. EcoTrump – w cenie 3699 zł.

Oparty na kołach 20″ model jest rowerem składanym, dzięki czemu łatwo przewieziemy do np. samochodem. Waży 21 kilogramów, co ułatwia manewrowanie nim, zarówno podczas jazdy, jak i w formie złożonej.

Rower Elektryczny EcoBike EcoTrump

2. EcoTown 2 w cenie 3699 zł – typowy rower miejski, ale oparty na kołach 26″, dzięki czemu będzie z powodzeniem służył także osobom o niższym wzroście:

Rower Elektryczny EcoBike EcoTown 2

3. EcoTravel 2 w cenie 4199 zł, oparty na 28″ kołach, stylizowany na typową holenderkę. Plusem jest wyposażenie go w typowy dla rowerów miejskich system przełożeń marki Shimano Nexus – system 3 przełożeń zamknięto w tylnej piaście, co czyni rower niemal bezobsługowym oraz czystym – ryzyko pobrudzenia ubrania niemal nie występuje!

Rower Elektryczny EcoBike EcoTravel 2

Poza wspomnianymi modelami w naszej ofercie znajdują się także elektryczne rowery Gazelle, dostępne na zamówienie.

Zapraszamy już dziś do odwiedzenia naszego sklepu w Warszawie przy ul. Ostrobramskiej 38b i przekonanie się na własnej skórze, jak wielką frajdą jest przejażdżka rowerem elektrycznym. Wszystkie opisane modele EcoBike czekają!

Tego naprawdę nie da opisać się słowami 🙂

Pełna oferta rowerów elektrycznych w BikeSalon.pl.