Rower elektryczny EcoBike Fun - BikeStory.pl

Rower elektryczny EcoBike Fun

Rowery elektryczne cieszą się coraz większą popularnością, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Elektryczny napęd montowany jest w rowerach składanych, miejskich na kołach 26 i 28 cali, trekkingowych, a także coraz częściej górskich. Wszystkie te zabiegi mają na celu popularyzację jazdy rowerem pośród ludzi, dla których ta forma aktywności nie była do tej pory atrakcyjna, ale także wśród osób starszych, mniej sprawnych ruchowo, którzy nie radzą już sobie z tradycyjnym rowerem, napędzanym jedynie siłą ludzkich mięśni.

Zupełnie osobny rynek to wspomniane rowery górskie z silnikiem – w tym przypadku ma on ułatwić pokonywanie bardzo trudnych wzniesień, dzięki czemu rowerzysta może podczas jednej wycieczki zobaczyć znacznie więcej i odwiedzić nieznane dotąd rowerzystom tereny. Tym rodzajem elektrycznego wspomagania zajmiemy się jednak innym razem.

Dziś przyjrzyjmy się bliżej bardzo praktycznemu produktowi polskiego producenta – firmy EcoBike z Wrocławia. Z pośród szerokiej kolekcji rowerów tej marki w oczy rzuca się elektryczny rower składany pod wdzięczną nazwą Fun.

Model Fun jest następcą sprzedawanego z sukcesami w poprzednich latach modelu Trump:

Tegoroczne wydanie najmniejszego roweru w kolekcji zdecydowanie zyskało na urodzie, poprawiono także jakość wykonania i wykończenia produktu. Efekt finalny zdecydowanie może się podobać:

Rower Ecobike

EcoBike Fun, jak każdy rower wrocławskiego producenta, spełnia wymogi normy europejskiej EN15194 jak i polskiego ustawodawstwa, co ściśle warunkuje zasady użytkowania zastosowanego napędu. Silnik, umieszczony w tylnej piaście, jest więc napędem wspomagającym – przy włączonym zapłonie uruchamia się po przekroczeniu prędkości 5 km/h, oraz wyłącza się po przekroczeniu prędkości 25 km/h, przy założeniu, że rowerzysta cały czas pedałuje.  Tylko wówczas może być traktowany jako rower. Gdyby istniała możliwość ruszania z miejsca za pomocą silnika i utrzymywania stałej prędkości bez pedałowania, pojazd byłby wówczas motorowerem, co wymagałoby od użytkownika np. rejestracji pojazdu i wykonywania badań technicznych.

W ten sam sposób funkcjonują inne modele EcoBike. Oczywiście na rynku dostępne są rowery pozbawione wspomnianych ograniczeń, ale pamiętać należy, że ich użytkowanie może być niezgodne z prawem.

Model Fun jest więc skierowany do osób poszukujących sprawnego sposobu poruszania się po krótkich, niewymagających trasach, lubiących mieć rower zawsze przy sobie. Ale po kolei…

Budowa roweru

Bazą roweru jest typowy „składak” – rower oparty na kołach w rozmiarze 20″, który można złożyć do dosyć kompaktowej formy za pomocą dwóch zawiasów: jednego w połowie głównej rury, drugiego przy podstawie rury sterowej:

Rowery elektryczne

Ecobike

Rower elektryczny Ecobike

Po złożeniu rower przybiera rozmiary pozwalające bez trudu schować go do bagażnika większości samochodów, jak i zabrać ze sobą do metra czy tramwaju, po czym, po ponownym złożeniu, kontynuować jazdę w miejscu docelowym. Samo złożenie, po nabraniu odrobiny wprawy, zajmuje niecałą minutę i nie powinno sprawić nikomu większego problemu.

Rower zbudowany jest na dość podstawowych komponentach, które jednakże powinny okazać się wystarczające do odbywania codziennych, spokojnych wycieczek. Za napęd odpowiada jedna tarcza w korbie oraz 7-mio biegowy wolnobieg, obsługiwany przez przerzutkę Shimano z grupy Acera. Bez rewelacji, ale to przecież nie jest wyścigówka.

Hamulce to typowa konstrukcja V-brake, w tym przypadku produkcji Promax.

Koła zbudowano na wzmocnionych obręczach i nierdzewnych szprychach, za przyczepność odpowiadają opony chińskiego producenta CST.

Siodło Velo, raczej z tych mniejszych, dla wielu Pań może okazać się niewygodne, ale to już kwestia gustu. Regulowana na wysokość kierownica jest dość wąska, co wymaga trochę przyzwyczajenia – rower z początku prowadzi się nerwowo, ale zapewnia w zamian swobodę poruszania się w ciasnej, miejskiej dżungli. Tyle można powiedzieć o „gołym” rowerze. Zobaczymy, co czyni go wyjątkowym.

Wspomagający napęd elektryczny składa się z kilku elementów: silnika, umieszczonego w tym przypadku w tylnej piaście, baterii – zainstalowanej na bagażniku, oraz konsoli sterującej umieszczonej na kierownicy.

Silnik

Rowery elektryczne EcobikeSilnik to sprawdzona we wcześniejszych konstrukcjach maszyna. Nie wdając się zbytnio w szczegóły – napięcie 36V, moc 250kW w zupełności wystarczą, aby wspomóc nas w pedałowaniu na wycieczkach nawet w lekko wymagającym terenie. Urządzenie pracuje cicho – po jego załączeniu się słychać jedynie delikatny gwizd. Nie generuje także żadnych drgań – jazda na wspomaganiu to więc czysta przyjemność. Pracuje w 5 trybach wspomagania, uruchamianych za pomocą centralki sterującej na kierownicy.

Centralka sterująca

Rowery elektryczne Ecobike

Umieszczony po lewej strony kierownicy komputerek ze sporej wielkości wyświetlaczem pełni kilka funkcji. Przede wszystkim możemy za jego pośrednictwem włączyć zapłon i wybrać siłę wspomagania – skala 1-5. Jazda na pierwszych biegach nie będzie może bardzo dynamiczna, ale pozwoli znacznie zmniejszyć zużycie baterii, dzięki czemu będziemy mogli dłużej korzystać ze wspomagania. Na wyświetlaczu widzimy ponadto poziom naładowania baterii oraz aktualną prędkość poruszania się wraz z przebiegiem danej wycieczki lub całkowitym roweru. Obsługa urządzenia jest bardzo intuicyjna i nie powinna nikomu przysporzyć problemów.

Bateria

Rowery elektryczne

Bez odpowiedniej dawki prądu silnik nie zadziała! Akumulator umieszczono z tyłu, w specjalnie przystosowanym do tego celu bagażniku. Sporych rozmiarów ogniwo pozwala cieszyć się wspomaganiem na dystansie 40-70km, w zależności od wybranego trybu jazdy. Po rozładowaniu wystarczy podłączyć ją do gniazdka sieciowego za pomocą załączonego kabla i ładować przez 4-6 godzin, po czym akumulator osiąga znowu pełną sprawność. Żywotność baterii EcoBike ocenia na około 700 pełnych ładowań, co zapewnia co najmniej 2 lata codziennego użytkowania, a przecież rzadko kto będzie aż tak eksploatował omawiany rower – spokój więc mamy na długo. Bateria posiada wyłącznik, a do jej wyjęcia wymagane jest otwarcie zamka, do którego klucze są oczywiście w komplecie. Zapobiega to niechcianemu przedostaniu się baterii w niepowołane ręce oraz ułatwia jej ładowanie poza rowerem. Po wyjęciu baterii rower znacznie traci na wadze, dzięki czemu przyjemniejsze będzie użytkowanie go jak zwykłej maszyny.

Podsumowanie

Model Ecobike możemy uznać za całkiem udany rower. Przy cenie 3999 zł nie odbiega znacznie od skromnej oferty konkurencji, wyróżniając się zdecydowanie jakością i precyzją wykonania. Opanowanie jazdy ze wspomaganiem nie powinno przysporzyć nikomu problemów – napęd odłącza się po wciśnięciu hamulca, także w każdej awaryjnej sytuacji spokojnie wyhamujemy.

Całość waży 21 kg – oczywiście jest to dużo jak na rower, ale pośród Wszystkie rowery elektryczne to bardzo dobry wynik – taka masa czyni go dość łatwym w przenoszeniu w złożonej postaci, umożliwiającej swobodne wejście do metra czy schowanie roweru do bagażnika nawet małego samochodu.

Rower skierowany jest przede wszystkim do osób poszukujących maszyny do poruszania się raczej na krótszych trasach. Małe koła, jeden rozmiar ramy nie czynią z niego roweru super komfortowego. Sprawdzi się jako uniwersalny środek transportu z punktu A do punktu B, głównie w mieście. Zdemontowanie baterii zmniejsza masę o kilka kilogramów, czyniąc z Rowery elektryczne całkiem przyjemnego w obsłudze, klasycznego składaka.

Rower dostępny jest w obu sklepach BikeSalon.pl – w Warszawie na ul. Ostrobramskiej 38b oraz w Gdyni na ul. Chwaszczyńskiej 68, gdzie możecie je przetestować przed zakupem, do czego gorąco zachęcamy!

Zapraszamy także na nasz Fanpage na Facebook.

Do zobaczenia na trasie!