Jak przygotować rower do sezonu ? - BikeStory.pl

Jak przygotować rower do sezonu ?

Wiosenna aura oraz dłuższe słoneczne dni zachęcają do opuszczenia domowego zacisza. Rześkie powietrze w magiczny sposób sprawia, że na ulicach, ścieżkach rowerowych czy w parkach pojawiają się cykliści. Dla części z nich sezon rowerowy trwa przez cały rok. Pozostali wyruszają na szlak, gdy zima odejdzie na dobre. Istotną rzeczą przed wyruszeniem na rowerowy szlak po dłuższej przerwie jest odpowiednie przygotowanie sprzętu. Przeprowadzenie takiego serwisu zarówno przed jak i po zakończeniu sezonu są niezbędne, aby bicykl nie zawiódł w najmniej oczekiwanym momencie. Na co zwrócić uwagę oraz jak przygotować rower przed wyruszeniem w daleką drogę?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Przygotowując jednoślad do sezonu należy zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów. Są to między innymi napęd, hamulce, stan ogumienia oraz ciśnienie w kołach. Wszystkie te elementy są bardzo ważne, ponieważ mają wpływ na bezpieczeństwo rowerzysty. Jednak przed rozpoczęciem prac rower należy dokładnie umyć. Dzięki temu cały proces przeglądu pójdzie sprawniej, gdyż łatwiej będzie zdiagnozować stan poszczególnych podzespołów roweru.

Opony oraz ich ciśnienie

opona

Odpowiednie ciśnienie w kołach rowerowych zapewnia wygodną i bezpieczną jazdę. Przygotowując jednoślad po zimowej przerwie należy zwrócić uwagę na odpowiednie ciśnienie kół oraz na stan opon. Jeśli nie mamy pewności co do ciśnienia, jakie można wtłoczyć do koła, a nie chcemy tego robić „na oko”, aby nie przesadzić to warto zwrócić uwagę na opis opony, znajdujący się na jej rancie. Zakres dopuszczalnego ciśnienia może być wyrażony w kilku jednostkach. Popularnie spotykanym jest wskaźnik PSI. Przykładowo gdy PSI opony posiada wartość 2,8 – 4,6kgf/cm3, 280-460kPa, to można ją napompować powietrzem o ciśnieniu maksymalnym 4,6 bar, gdyż 1bar = 100kPa.
Warto pamiętać, że ciśnienie należy dobierać do warunków w jakich się poruszamy uwzględniając również wagę rowerzysty. Jeżdżąc drogami asfaltowymi do opony można wtłoczyć więcej powietrza, natomiast poruszając się w terenie ilość ta będzie niższa. Mniejsze ciśnienie w kole zwiększa jego przyczepność do podłoża, ale też sprawia, że opory powietrza są większe. Im więcej powietrza tym bardziej zmniejsza się opór powietrza oraz niestety przyczepność. Dlatego też pompując koła rowerowe powinno się zachować uwagę, aby nie przesadzić w żadną ze stron.

Przed każdym nowym sezonem należy sprawdzić stan opon. Obniżając ciśnienie w oponie i dociskając ją do obręczy łatwiej będzie zdiagnozować jej stopień zużycia. Konieczne jest dobre przyjrzenie się bieżnikowi, a także brzegom opony. Ocena ta powinna zaważyć na decyzji o ewentualnej wymianie ogumienia. Zadbane ogumienie oraz odpowiednio dobrany poziom ciśnienia w kołach rowerowych gwarantują bezpieczeństwo oraz wygodę jazdy. Dlatego należy dbać o ich dobrą kondycję.

Serwis łańcucha oraz napędu

łańcuch rowerowy

Układ napędowy jednośladu śmiało można nazwać jego sercem. Dzięki niemu wprawiamy nasz rower w ruch. Jego właściwa i regularna konserwacja przyczynia się do dłuższej i wygodniejszej eksploatacji bicykla. Przegląd napędu dobrze rozpocząć od wyczyszczenia oraz nasmarowania łańcucha. Jest wiele sposobów na wykonanie tej czynności. Najprościej jest dokładnie wytrzeć łańcuch ścierką, czynność ta oczyści go z kurzu co przy regularnym wykonywaniu pozytywnie wpłynie na jego żywotność. Można też wykorzystać specjalne czyściki bądź szczoteczki dostępne w sklepach branżowych. Kolejnym sprawdzonym sposobem na oczyszczenie łańcucha rowerowego jest jego umycie po uprzednim zdjęciu z roweru. Aby zdjąć łańcuch należy rozpiąć jego spinkę lub wycisnąć sworzeń dowolnego ogniwa, jeśli nasz łańcuch nie posiada spinki. Pracę w obu przypadkach ułatwi nam skuwacz rowerowy – specjalistyczne narzędzie wyglądem przypominające małe imadło. Zdjęty łańcuch wrzucamy do pustej butelki (np. po mleku) i zalewamy benzyną ekstrakcyjną po czym energicznie poruszamy butelką. Po oczyszczeniu wyjmujemy łańcuch i wycieramy do sucha. Następnie zakładamy go przeciągając przez wózek tylnej przerzutki oraz przednich zębatek oraz spinamy za pomocą sworznia lub spinki. Na koniec łańcuch należy nasmarować. Robimy to wykorzystując specjalny smar bądź olej do łańcuchów. Na każde ogniwo nakładamy kroplę preparatu, po czym kręcąc pedałami wprawiamy łańcuch w ruch, aby ten dotarł wewnątrz ogniw. Na koniec wycieramy łańcuch do sucha. Aby jak najdłużej zachować układ napędowy w dobrym stanie, zaleca się jego regularne czyszczenie.

Linki przerzutek oraz hamulców

Dokonując przedsezonowego przeglądu niezbędne jest zwrócenie uwagi na linki zmiany biegów, hamulców oraz ich pancerze ochronne. Te przez dłuższy okres, gdy pozostają nie używane lubią rdzewieć, przez co zacinają się w pancerzach utrudniając właściwą pracę przerzutek i hamulców. Linki rowerowe są stosunkowo tanie, dlatego warto je wymienić przed każdym sezonem. Można je też nasmarować. Zabieg ten na krótki okres przyniesie poprawę użytkowania. W przypadku wymiany na nowe trzeba pamiętać o dwóch rzeczach. Pierwsza to ta, że pancerze ochronne hamulca i przerzutek różnią się od siebie średnicą i nie powinny być stosowane zamiennie. Druga kwestia to konieczność regulacji biegów oraz hamulca w przypadku wymiany linek. Czynność tą warto zlecić specjalistom.

rower

Regulacja hamulców i przerzutek

 

Hamulce rowerowe są kolejnym istotnym elementem roweru, którego poprawne działanie jest bardzo ważne w codziennym użytkowaniu.

Przygotowując się do wiosennego sezonu przegląd oraz regulacja hamulców jest rzeczą kluczową. Bardzo popularnymi hamulcami w dalszym ciągu pozostają zestawy typu v-brake. Ich regulacja wbrew pozorom nie jest trudna. Przed jej rozpoczęciem należy odpiąć linkę hamulcową od ramion hamulca. Następnym ważnym krokiem jest sprawdzenie stanu kostek hamulcowych oraz pracy ramion. Szczęki powinny płynnie i równo pracować nie blokując i nie zawieszając się. Z kolei sprawne klocki hamulcowe to te, które nie są znacząco wytarte. Jeżeli ich stan wymaga wymiany, trzeba to zrobić przed regulacją szczęk. Kostki odkręcamy od ramion zwykle używając klucza imbusowego, zdejmujemy podkładki i tulejki oraz demontujemy zużyte podzespoły. Zakładając nowy komplet klocków trzeba uważać, by zachować odpowiednią kolejność tulei i podkładek. Trzeba też wiedzieć, że klocki hamulcowe zawsze wymienia się parami. Nadszedł czas na regulację hamulca. Polega ona na odpowiednim ułożeniu klocków hamulcowych względem obręczy koła. Klocki powinny przylegać do obręczy równomiernie całą swoją powierzchnią. Łatwiej je ustawić dociskając całe ramię hamulca wraz z klockiem do obręczy. Po wybraniu odpowiedniej pozycji względem obręczy koła dokręcamy śrubę trzymającą klocek hamulcowy. Na zakończenie montujemy linkę hamulca zważając na jej odpowiedni naciąg. Teoretycznie to koniec pracy. Jednak bardzo często spotykamy się z sytuacją, że ramiona pracują nierównomiernie lub jedna z kostek przylega do obręczy utrudniając właściwą pracę zestawu hamulcowego. Problem ten naprawimy regulując naciąg sprężyny szczęk hamulcowych. Śruba regulująca naciąg sprężyny znajduje się u dołu każdego ramienia hamulcowego. W sytuacji, gdy jedno ramię przylega do obręczy należy poluzować naciąg jego sprężyny przez delikatne wykręcenie śruby oraz wzmocnić naciąg sprężyny ramienia przeciwległego. Regulację tą przeprowadzamy metodą prób i błędów do uzyskania oczekiwanego efektu.

Kolejnym istotnym elementem roweru, który warto sprawdzić przed rozpoczęciem sezonu są przerzutki. Teoretycznie. jeśli nic niepokojącego się nie dzieje, to też nie ma potrzeby ich ruszania. Jednak jeśli zaobserwujemy nie równą pracę podczas zmiany biegów to warto je wyregulować. Niepokojącymi objawami źle działających przerzutek są charakterystyczne dźwięki podczas zmiany biegów, czy opóźniona reakcja przerzutki na wybrany bieg. Bardziej uciążliwym problemem może być klinowanie się łańcucha między najmniejszą zębatką kasety, a ramą roweru bądź między największą zębatką kasety a szprychami koła. Przyczyną takiego działania jest źle wyregulowana przerzutka. Chcąc uwikłać się z powstałym problemem, należy odpowiednio ustawić zakres pracy przerzutki. Odpowiedzialne za zakres pracy przerzutki są dwie śruby oznaczone literami „H” oraz „L”. Śruba regulująca oznaczona literą „H” odpowiada za ustawienie przerzutki na najmniejszym biegu. Natomiast śruba oznaczona literą „L” służy do ustawienia przerzutki na największym biegu. Regulację rozpoczynamy od zrzucenia łańcucha na najmniejszy bieg po czym śrubą regulującą oznaczoną literą „H” ustawiamy przerzutkę tak, aby ta działała płynnie oraz cicho. Analogicznie wkrętem regulującym „L” ustawiamy położenie przerzutki na największym biegu. Po tych ustawieniach pozostaje do regulacji zakres skoku przerzutki. Obszar ten zmieniamy ustawiając odpowiedni naciąg linki przerzutki. Pracę rozpoczynamy od zrzucenia przerzutki na najniższy bieg, później wkręcamy śruby regulujące naciąg linki niemalże do końca. Śruby te znajdują się przy przerzutce oraz manetce zmiany biegów. Odkręcamy linkę, po czym naprężamy ją z wyczuciem i ponownie przykręcamy do przerzutki. Na zakończenie kolejno zmieniamy bieg oraz obserwujemy zachowanie łańcucha. Jeśli wszystko działa poprawnie na tym kończymy pracę. Jeśli zaś biegi nie zmieniają się to ustawiamy zakres naprężenia linki przy pomocy śrub regulujących.

Przygotowanie również siebie

rower_łukasz3

Chociaż może się to wydawać śmieszne, ale przed wyruszeniem na rowerowy szlak warto zadbać nie tylko o odpowiedni stan roweru, ale też o dobre przygotowanie rowerzysty. Rozpoczynając sezon wycieczek warto początkowo wybierać mniej wymagające trasy, a każdą z nich rozpoczynać odpowiednią rozgrzewką całego ciała. Wracając z wyprawy dobrze jest też wykonać ćwiczenia rozluźniające. Dzięki temu zniwelujemy uczucie zmęczenia będące wynikiem intensywnego wysiłku fizycznego.

Regularny przegląd techniczny sprzętu niesie ze sobą wiele korzyści, a nade wszystko wpływa na jego żywotność. Każdy rowerzysta, chcąc jak najdłużej czerpać radość płynącą z obcowania ze swoją maszyną, nie może zapominać o regularnym serwisowaniu.