Jak dobrać kask rowerowy - BikeStory.pl

Jak dobrać kask rowerowy

Kask rowerowy to coraz częściej widywany na ulicach element wyposażenia, ubioru, rowerzysty. Jego rola nie wymaga tłumaczenia, nosimy go, aby zapobiec skutkom wypadów i kolizji na rowerze. Na jego używanie decyduje się coraz większa liczba amatorów dwóch kółek, pomimo, iż jego stosowania nie wymaga polskie prawo (taki obowiązek wprowadzili u siebie m.in. słowacy). Nie ma sensu rozwodzić się nad zaletami i wadami stosowania kasku, przejdźmy więc od razu do kluczowych kwestii, jakich należy dopilnować, kupując kask.

Za oczywiste przyjmijmy, że kask kupujemy w sklepie rowerowym. Nie hipermarkecie, nie na bazarze, niekoniecznie w markecie sportowym. Tanie kaski nie zapewnią nam bezpieczeństwa, istnieje duża szansa, że rozpadną się, zanim tak naprawdę będą miały okazję się wykazać. Skupmy się więc na ofercie sklepów rowerowych – oferta BikeSalon będzie tu dobrym przykładem.

Z kupnem kasku wiąże się kilka pojęć, które warto sobie przyswoić, zanim ruszymy na łowy.

Certyfikaty i normy

Bardzo ważne jest, aby nasz przyszły kask spełniał choć jedną normę bezpieczeństwa, przeznaczoną dla tej kategorii produktów.

Absolutną podstawą jest symbol CE – oznacza on, że dany kask spełnia wszelkie normy bezpieczeństwa, przeznaczone dla tej kategorii produktów przez Unię Europejską.

Certfikat TÜV Rheinland – oznacza, że dany kask pomyślnie przeszedł testy w tym niemieckim ośrodku certyfikacji produktów spożywczych i przemysłowych. Produkty z akceptacją tej instytucji są naprawdę bezpieczne!

Normy EN

EN czyli europejskie normy bezpieczeństwa – podobnie dzielą się na wiele kategorii, osobnych dla poszczególnych kategorii produktów. W przypadku kasków możemy napotkać normę EN-1078.

Norma ta określa wymagania dotyczące skuteczności ochrony dla kasków oraz ergonomii dotyczące:

– konstrukcji uwzględniającej pole widzenia;

– właściwości amortyzujących uderzenie;

– właściwości układu mocującego, włącznie z paskiem podbródkowym i urządzeniem do mocowania;

– znakowania i informacji dostarczanych przez producenta.

Technologia In-mold:

Kask rowerowy to nic innego jak skorupa ze styropianu, połączona z górną częścią kasku (kolorowy wierzch) oraz będącą punktem zaczepienia pasków umożliwiających trwałe zamocowanie kasku na głowie. W tańszych kaskach skorupa połączona jest z ozdobnym wierzchem są po prostu ze sobą sklejone, co niedługo po rozpoczęciu użytkowania może skutkować oddzielaniem się obu części od siebie. Aby zapobiec rozwarstwianiu, stosuje się technikę formowania wtryskowego. Najczęściej sposób ten nazywany jest montażem w technologii „in-mold” (IML).  W obracającej się lub indeksującej formie wtryskowej wykorzystywany jest jeden bęben lub więcej, by utworzyć różne części komponentu z dwóch lub większej liczby materiałów. Jest to operacja montażowa, ponieważ eliminuje ona pomocniczą operację spawania, stosowania klejów czy wykorzystywania dowolnej innej metody mocowania.

Wykonany zgodnie z In-mold kask będzie zatem trwalszy, a zarazem staranniej, ładniej wykonany. Jeżeli nie ulegniemy wypadkowi, wytrzyma z nami wiele lat.

Gęstość skorupy

Kaski różnią się także jakością materiału zastosowanego do produkcji samej skorupy. Mówiąc najprościej – im droższy kask, tym twardsza (o większej gęstości) skorupa. Tanie kaski łatwo poddają się naciskowi paznokcia – bez problemu zostawimy ślad na skorupie. Te z wyższej półki są zdecydowanie bardziej odporne. Korzyści wynikające z tego faktu są raczej oczywiste!

Otwory wentylacyjne

 

 

 

Liczba otworów wentylacyjnych jest dość istotnym wyznacznikiem jakości, ale i przeznaczenia danego kasku. Generalnie im otworów więcej, tym lepiej. Kask będzie lżejszy, bardziej przewiewny – latem zdecydowanie wzrasta komfort użytkowania. W tańszych kaskach normą będzie 8-12 otworów. Za ponad 200 zł znajdziemy już kaski wyposażone w często więcej niż 20 otworów – taka ilość zapewnia bardzo komfortową jazdę nawet w duże upały.

Masa kasku

Bardzo istotny czynnik, zwłaszcza dla osób, które jeżdżą głównie długie wycieczki, a więc spędzają w kasku po wiele godzin dziennie. Za wyjściową wagę kasku przyjmijmy 300 g w przypadku produktu dla dorosłych. Tyle ważyć będą kaski za 100-150 zł. To nie dużo, do rekreacyjnej jazdy jak najbardziej wystarczy. Granicę 250 g osiągają kaski za 200-400 zł, głównie dzięki większej ilości otworów wentylacyjnych. Kask ważący 200 g to już wydatek rzędu 500 zł na topowe produkty takich marek jak Giro czy Alpina.

 

Przejdźmy do analizy konkretnych decyzji związanych z zakupem kasku rowerowego:

1. Budżet

Na wstępnie koniecznie musimy określić, jaką sumę możemy przeznaczyć na kask. Produkty znanych producentów dla dzieci i młodzieży rozpoczynają się od ok. 70 zł, np. Merida F/S.

Za bardziej dopracowany kask dla tej kategorii wiekowej zapłacimy ok. 125 zł:
Alpina Gamma.

 

Niezłej jakości, niskiej wagi kaski dla dorosłych to wydatek przynajmniej 125 zł, czego przykładem może być produkt Kellys Acess.

 

Oczywiście znajdziemy także kaski za 600-700 zł – dopracowane arcydzieła, łączące w sobie niezwykle niską wagę i jednocześnie wytrzymałość. Prym wiodą tu produkty kultowych niemal marek – Giro, Uvex czy Specialized kojarzone są z tego rodzaju produktami.

Topowy produkt w ofercie BikeSalon to kask Alpina Mythos:

Za 295 zł otrzymujemy produkt spełniający wyżej opisane normy (CE i EN – 1078), wykonany w technologii In-mold, posiadający 25 otworów wentylacyjnych i siateczkę, chroniącą przed „złapaniem” owada pod kask (przedostanie się tam osy czy komara raczej nie skończy się dla nas dobrze…). Całość jest bardzo ładnie wykończona (połysk) i waży 255 g. Standardem jest odczepiany daszek oraz płynna regulacja obwodu głowy poprzez obracanie pokrętła w tylnej części kasku. Dostępny w kolorach szarym lub czarnym. Warto odnotować, że ten model produkowany jest także w bardzo dużym, jak na rowerowe kaski, rozmiarze 59-64 cm, dla osób, których dysponujących głową znacznych rozmiarów 🙂

 

2. Rozmiar kasku

Ten krok wymaga od nas szczególnej uwagi. Kaski, podobnie jak odzież, robione są w kilku rozmiarach, sygnowanych często jak ona, czyli: S, M, L, XL i czasem XXL. Najważniejszy jest jednak obwód kasku, podawany w centymetrach. Kaski dziecięce mają przeważnie 45-50 cm, juniorskie 50-57 cm, kaski dla dorosłych od 55 do 65 cm.

Obwód głowy mierzymy ponad uszami i brwiami:

Uzyskany w ten sposób wynik pomoże nam wstępnie wybrać kaski do przymierzania.

Gdy mamy już dany model na głowie, dopasujmy obwód poprzez regulację pokrętłem z tyłu kasku. Ważne, aby kask nie uciskał nas punktowo w żadnym miejscu – nawet najdrobniejszy ucisk będzie się nasilał wraz z kolejnymi pokonywanymi kilometrami. Kask powinien dobrze leżeć już od pierwszego założenia!

Musi jednocześnie dość stabilnie leżeć na głowie. Po zapięciu pasków pod brodą wykonajmy parę szybkich ruchów głową, upewniając się, że kask nie zsuwa nam się na oczy czy właśnie nie zacznie gdzieś uciskać. Na ten proces dajmy sobie sporo czasu, spróbujmy kilku modeli, być może nawet same wkładki wewnętrzne przekonają nas do konkretnego modelu, jeżeli wahamy się pomiędzy dwoma modelami.

Pamiętajmy także, aby dobrać taki rozmiar, który zostawia nam pewne pole manewru – czyli lekki zapas, pozwalający na jazdę z bandaną lub kominiarką pod kaskiem w chłodniejsze dni!

3. Użytkowanie i pielęgnacja.

Użytkując kask rowerowy warto po prostu o niego dbać. Dla własnej higieny warto co jakiś czas uprać wkładki wewnętrzne, które w upalne dni szybko nasiąkają potem, stając się siedliskiem bakterii i generując przykry zapach. Kask warto ponadto przemywać wodą – brudny, lepki kask będzie zdecydowanie mniej komfortowy w użytkowaniu.

Zdejmując kask odkładajmy go w bezpieczne miejsce powoli, bez rzucania. Skorupa, mimo, że mocna, może osłabić się w wyniku często „rzucania” kaskiem, co zmniejszy jej właściwości chroniące głowę.

Po każdym poważniejszym upadku, nawet, gdy na powierzchni skorupy nie widać wyraźnych pęknięć – warto kask wymienić. Możemy nie dostrzec mikropęknięć wewnątrz skorupy, a te znacznie osłabią zdolność kasku do wzięcia na siebie impetu kolejnego poważnego spotkania z podłożem lub np. drzewem, co często ma miejsce przy wypadkach w lesie!

Pamiętajmy: jazda w popękanym wyraźnie kasku nie ma większego sensu – skutki upadku odczujemy boleśnie, gdyż siła uderzenia nie rozejdzie się równomiernie po całej skorupie, a jedynie po oddzielonych pęknięciami obszarach!

Marki oferowane w BikeSalon:

Oferujemy kaski znanych firm. Produkty Kellys i Merida są jak najbardziej godne polecenia – nie wiemy jednak do końca zbyt wiele o procesie ich produkcji, jak to bywa w przypadku komponentów sygnowanych logotypami producentów rowerów. Pewne jest, że podwykonawcą jest tu jeden z czołowych producentów kasków, a same kaski posiadają niezbędne atesty, świadczące o ich wysokiej jakości.

Pozostałe marki to znane z produkcji kasków firmy Giro i Alpina.

Giro – globalny lider w projektowaniu i technologii kasków. W 1985 roku firma Giro zrewolucjonizowała świat kasków rowerowych za pomocą swojego pierwszego modelu: Prolight. Kask został wymyślony przez założyciela firmy Giro, Jama Gentesa, w jego kalifornijskim garażu i rozpoczął długą historię innowacji wzornictwa firmy. Od tego czasu firma Giro zachowuje wiodącą pozycję dzięki ciągłemu postępowi w dziedzinie aerodynamiki, wentylacji i komfortu, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższego priorytetu ochrony i bezpieczeństwa.

Niemiecka firma założona w 1979 roku specjalizująca się produkcji okularów sportowych i kasków – zarówno narciarskich jak i rowerowych. Dzięki tak bogatemu doświadczeniu jest w stanie zapewnić produkty najwyższej jakości, i stale je udoskonalać. Współpracuje z wieloma profesjonalnymi rowerzystami, wcielając ich sugestie z kolejne modele produkowanych kasków. W BikeSalon macie także okazję zapoznać się z okularami Alpiny, z których część modeli dedykowana jest przede wszystkim rowerzystom!

Podsumowanie

W naszym sklepie macie możliwość przymierzenia wielu modeli kasków i skorzystania porad fachowców, używających ich na co dzień. Jeżeli nie jesteście pewni zakupu, możecie zakupić kask i przymierzyć spokojnie w domu, a w przypadku, gdy okaże się nieodpowiedni, po prostu zwrócić go nam w ciągu 14 dni od daty zakupu (kask nie może nosić śladów użytkowania).

Oferta kasków w BikeSalon.pl