Kolejna nowelizacja przepisów rowerowych! - BikeStory.pl

Kolejna nowelizacja przepisów rowerowych!

Ważna wiadomość dla wszystkich rowerzystów – 7 września ogłoszono, że w październiku (część przepisów w styczniu 2013) wejdzie w życie nowelizacja rozporządzenia dotyczącego obowiązkowego wyposażenia pojazdów poruszających się po polskich drogach, w tym oczywiście rowerów.

Jak to zwykle bywa, nowe przepisy legalizują od dawna zakorzenione zwyczaje rowerzystów, na które sama policja i straż miejska od jakiegoś czasu często przymykała oko. Już niedługo będzie więc można:

– jeździć w ciągu dnia ze zdemontowanym oświetleniem, z wyłączeniem obowiązkowego światła odblaskowego z tyłu roweru. Wyjątkiem jest również jazda w tunelu i we mgle – bez względu na porę dnia konieczne jest zamontowanie oświetlenia i włączenie go podczas jazdy przez tunel. Przepis obowiązywać będzie od 12 października.

– nowelizacja dopuszcza migające oświetlenie. Oczywiście używamy go wszyscy od dawna, nie będąc świadomym, że to nielegalne. Korzyści są oczywiste – migające światło jest lepiej widoczne, ponadto zmniejsza zużycie baterii w lampkach. Przepis wchodzi w życie 8 października 2012 roku.

– Oświetlenie przednie i tylne może znajdować się nie niżej niż 25 cm i nie wyżej niż 150 cm nad jezdnią. Dotychczasowy przepis, ograniczający wysokość montażu oświetlenia do przedziału 35 – 90 cm nie uwzględniał rozwoju rynku – większość oświetlenia montowanego na kierownicy roweru znajduje się wyżej niż 90 cm nad jezdnią. Był też niezgodny z przepisami prawa budowlanego, nakazującymi uwzględnianie tzw. trójkątów widoczności na skrzyżowaniu dla wysokości 1 m nad jezdnią i wyżej, co powodowało że w wielu przypadkach oświetlony zgodnie z przepisami rowerzysta był na skrzyżowaniu niewidoczny dla innych kierujących. Przepis wchodzi w życie 1 stycznia 2013 roku.
– Dopuszcza się stosowanie dowolnej liczby świateł pozycyjnych w rowerze i w wózku rowerowym (co najmniej jedno białe lub żółte selektywne widoczne z przodu i co najmniej jedno czerwone widoczne z tyłu). Przepis wchodzi w życie 8 października 2012 roku, a w przypadku wózka rowerowego – 1 stycznia 2013 roku.

– Dopuszcza się stosowania bocznych odblasków w kołach, także tych, tworzących podczas jazdy ciągły pierścień światła. Chodzi np. o opony z bocznym paskiem odblaskowym (tak, ich stosowanie było dotychczas nielegalne!). Przepis wchodzi w życie 8 października 2012 roku.

– wprowadza się obowiązek zamontowania i używania kierunkowskazów w rowerach, których konstrukcja uniemożliwia sygnalizowanie skrętu poprzez wysunięcie ręki w bok. (chodzi np. o całkowicie zabudowane rowery poziome i wózki rowerowe z całkowicie zasłaniającą kierującego „budą”). Przepis wchodzi w życie 1 stycznia 2013 roku.

– podobnie jak w przypadku rowerów, także oświetlenie przyczepy ciągniętej przez rower może być zdemontowane w ciągu dnia. Przepis wchodzi w życie 8 października 2012 roku.

– Przyczepa ciągnięta przez rower lub wózek rowerowy powinna być wyposażona w dyszel wyposażony w urządzenie sprzęgowe uniemożliwiające przewrócenie się przyczepy w przypadku przewrócenia się roweru; nie dotyczy to przyczepy jednokołowej. Przepis wchodzi w życie 1 stycznia 2013 roku.

Omówiona nowelizacja to spory krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa rowerzystów. Porządkuje przede wszystkim bardzo ważne kwestie dotyczące oświetlenia, dotyka również wciąż świeżego tematu przyczepek rowerowych.

Nie ustrzeżono się jednak nieścisłości i niedomówień. Nie wiadomo dlaczego część przepisów wchodzi w życie w październiku, a cześć dopiero w styczniu 2013 roku? Zastanawia się fakt zakazu stosowania migających lampek tylnych w przypadku przyczepek, podczas gdy rowerzysta może obwiesić się setką migających lampek?

Być może do czasu wejścia w życie przepisów naniesione zostaną poprawki we wspomnianych wyżej kwestiach. Należy jednakże cieszyć się, że pojawią się efekty współpracy prawodawcy ze środowiskami rowerowymi. Trzymamy kciuki za więcej!

Krzysiek