Kluczowe decyzje - jak dobrać rozmiar ramy? - BikeStory.pl

Kluczowe decyzje – jak dobrać rozmiar ramy?

Kupując rower musimy podjąć szereg istotnych decyzji, z których skutkami będziemy się potem zmagać podczas wielokilometrowych wycieczek. Jedną z najistotniejszych jest wybór odpowiedniego rozmiaru ramy. Niestety pośród kupujących jest spore grono osób, które wydają się bardzo zdziwione, słysząc, że ramy rowerowe robione są w różnych rozmiarach! Gatunek ludzki jest bardzo zróżnicowany pod względem wzrostu dorosłych osobników, dlatego też nieuniknione jest wytwarzanie rowerów różnych geometrii i rozmiarów, aby każdy mógł dobrać coś dla siebie.

Mam nadzieję, że po lekturze tego wpisu podjęcie tej ważnej decyzji nie będzie dla Was problemem!

Powstało wiele poradników i kalkulatorów służących doborowi właściwego rozmiaru roweru.

Ze wszystkich wynika, że najważniejszym z nich jest tzw. przekrok, czyli odległość między kroczem a górną rurą roweru, mierzony kiedy staniemy nad rowerem, pomiędzy siodełkiem a kierownicą, jak na poniższym obrazku:

 

 

Stopy opieramy całą powierzchnią na ziemi, ważne też, aby pomiaru dokonać w butach, w których będziemy później jeździli na rowerze. Pozostając w tej pozycji, łapiemy za kierownicę i podnosimy przednie koło do góry, bez odrywania nóg od ziemi:

 

Jest kilka szkół interpretacji takiego pomiaru. Jest on kluczowy, gdyż chodzi o nasze bezpieczeństwo. W przypadku konieczności nagłego zeskoczenia z siodła i podparcia się nogami na ziemi, musimy mieć odpowiedni zapas miejsca na górną rurę, tak, aby nie uderzyć nią o krocze, co w najlepszym przypadku zakończy się potężnym uczuciem bólu.

ROWER GÓRSKI

W rowerach górskich, których zamierzamy używać w ostrym terenie, pełnym poważnych podjazdów i zjazdów, musimy być w stanie podnieść przednie koło na wysokość 10-15 cm. Odstęp górnej rury od krocza powinien wynieść około 10 cm. W przypadku, gdy na podjeździe zabraknie nam sił i będzie trzeba zeskoczyć na ziemię, a przednie koło roweru będzie znaczenie wyżej od tylnego (podjeżdżamy pod górę!), nic złego sobie nie zrobimy!

Pewne odstępstwo od tej zasady może mieć miejsce, kiedy roweru górskiego będziemy używać w terenie płaskim. Wówczas „luz” w kroczu może być mniejszy, ale musi wynieść minimum 5 cm. Pamiętajmy też, że pożądaną cechą roweru górskiego jest jego zwinność i zwrotność, z tylko mała rama zapewni nam takie właściwości!

ROWER TREKKINGOWY/CROSSOWY

W przypadku rowerów do turystyki i popularnych ostatni „crossów” interpretacja pomiarów wygląda trochę inaczej. Rowery tego rodzaju nie są przeznaczone do szaleństw w terenie, a głównie do dłuższych wycieczek w sporym tempie, po płaskim lub umiarkowanie pofałdowanym terenie. Wówczas wspomniany przekrok może wynieść ok. 5 cm – niech będzie tak, abyśmy czuli się nad ramą komfortowo i sprawnie panowali nad rowerem.

ROWER SZOSOWY

W szosówkach, zwanych często kolarkami, dobór rozmiaru ramy jest bardzo żmudnym procesem.

 

Rowery tego rodzaju przeznaczone są do wielogodzinnej jazdy po asfalcie z dużymi prędkościami. Pokonanie 300-500 km dla coraz większej liczby amatorów kolarstwa nie stanowi problemu. Spędzając na rowerze kilka-kilkanaście godzin, należy bardzo starannie dobrać pozycję, gdzie poza rozmiarem ramy, kluczowe znaczenie mają takie czynniki jak wysokość siodełka, długość mostka, kształt (gięcie, głębokość, szerokość) kolarskiej kierownicy, czyli tzw. baranka.

Wystarczy wspomnieć, że najbardziej znane firmy wytwarzające ramy szosowe produkują jeden model często w kilkunastu rozmiarach (rama ujeżdżana przeze mnie, Colnago Extreme Power, robiona jest w 18 rozmiarach, gdzie długość rurek różni się o 9 mm względem innego rozmiaru!).

Istnieje szereg kalkulatorów, mogących pomóc nam dobrać rozmiar ramy szosowej, najpopularniejszym jest ten na stronie Competitive Cyclist.

Rozmiary ram szosowych podawane są przeważnie w centymetrach – wielkość ta dotyczy długości rury podsiodłowej.

ROWERY MIEJSKIE/HOLENDERSKIE

W popularnych ostatnio rowerach miejskich i ich modnych odmianach – rowerach holenderskich sprawa doboru odpowiedniego rozmiaru wygląda nieco odmiennie. Ramy tych rowerów produkowane są w bardzo fantazyjnych kształtach, do których mocowane są przeróżne kierownice, gięte w różne strony, bardziej lub mniej skierowane w stronę rowerzysty. Oto przykłady:

 

Większość z nich robiona jest w różnych rozmiarach, gdzie w centymetrach podaje się wysokość rury podsiodłowej.

Nie należy jednakże kupować takiego roweru w ciemno. Należy się zawsze przymierzyć, a najlepiej przejechać kawałek po drodze, pokonując kilka zakrętów. Musimy być w stanie panować nad rowerem, nie może nas on przytłaczać swoimi gabarytami, które przeważnie nie należą do małych.

Za najważniejsze kryterium należy moim zdaniem przyjąć możliwość regulacji wysokości siodła. Nie kupujmy roweru, który jest na nas dobry tylko wtedy, gdy siodełko ma opuszczone najniżej jak to możliwe – cała sztyca schowana jest w ramie. Nie pozostawi to nam żadnej opcji manewru, a może pojawić się taka potrzeba. Podobnie w drugą stronę, jeżeli musimy wysunąć siodełko na znaczną wysokość, czyli ponad 25-20 cm, jest szansa, że dana rama będzie na nas za mała i będziemy mieli za blisko kierownicę. Znajdźmy więc złoty środek, wzorując się na wysokości siodełka, a na pewno osiągniemy główne założenie konstruktorów „mieszczuchów”, czyli komfort i pełną wygodę jazdy!

Oczywiście nie od samej wysokości roweru zależy nasza pozycja na nim. Równie istotna jest długość górnej rury, ale także kąt, pod jakim została poprowadzona. Geometrie ram mogą się do siebie wzajemnie znacząco różnić, rowery rekreacyjne są krótsze i wyższe, aby zapewnić nam wygodną pozycję. Rowery wyścigowe są długie, kierownicę ustawia się nisko, niżej niż siodełko, gdyż taka pozycja znacznie ułatwia osiąganie dużych prędkości. Nic nie zastąpi więc osobistego przymierzenia się do roweru, a najlepiej wypróbowania go w trakcie krótkiej nawet przejażdżki.Nie zapominajmy także, że elementy takie jak mostek(jego długość i kąt nachylenia) oraz kierownica (gięcie, szerokość) można w prosty sposób wymienić, aby dostosować sylwetkę do swoich oczekiwań!

Rozmiary ram podawane są na kilka sposobów – w calach (17″, 19″, 21″), w centymetrach (42cm, 44 cm, 48 cm) lub też poprzez oznaczenie rozmiarów jak np. w przypadku ubrań (S, M, L, XL). Wielkość wyrażona w calach lub centymetrach oznacza długość rury podsiodłowej, mierzoną od środka osi supportu do końca tej rury, ew. do miejsca spawu z rurą górną. Dlatego też ramy o tym samym rozmiarze mogą się różnić wielkością u poszczególnych producentów. Pomocne w doborze mogą być tabele z rozmiarami, ale nie polecam ślepego trzymania się informacji w nich zawartych:

Powyższa tabela dotyczy rowerów górskich Cube, ale można ją odnosić także do innych marek.

Wyznacznikiem może być także długość nogi mierzona po jej wewnętrznej stronie – od pachwiny do ziemi.

Wówczas z pomocą przychodzi nam poniższe zestawienie:


Mam nadzieję, że po lekturze tego wpisu będziecie bardziej świadomie wybierać dla siebie rower. Unikajmy bardzo częstego błędu, jakim jest kupowanie za dużych ram. Podczas jazdy na wprost taka rama spisze się całkiem dobrze, duży rower nie będzie jednak zwrotny i zwinny, a to potrafi odebrać całą radość z jazdy. Występujące na początku bóle karku, kręgosłupa czy nadgarstków przeważnie ustępują – wynikają niestety z naszego kiepskiego wytrenowania. Gdy już miną, radość z jazdy dobrze dobranym rowerem będzie niesamowita!

Krzysiek