Jak wybrać błotniki rowerowe - BikeStory.pl

Jak wybrać błotniki rowerowe

Wybór błotnika rowerowego wydaje się być z pozoru prostym zadaniem. Sprzęt ten nie jest z założenia skomplikowany – ma ochronić zarówno nas jak i rower przez zachlapaniem przez wodę i błoto, wystrzeliwane w naszym kierunku spod obracających się kół. Obecna oferta błotników jest na tyle szeroka, że warto dokładniej przyjrzeć się kilku produktom i wybrać ten, który nie tylko dobrze nas ochroni, ale będzie także dobrze dopasowany do samego roweru.

Mocowanie błotnika: na wstępie musimy przyjrzeć się ramie i widelcowi w naszym rowerze. Większość ram rowerowych, w tym górskich, posiada specyficzne, często gwintowane otwory, umożliwiające przykręcenie błotnika. Z przodu otwór ten mieści się w tzw. podkowie, czyli elemencie amortyzatora, który odpowiada za usztywnienie całej konstrukcji.

W tylnej części roweru montaż błotnika umożliwia otwór zlokalizowany w okolicy zejścia się górnych rur tylnych widełek, także na elemencie usztywniającym całą konstrukcję tej części roweru:

Do tego rodzaju mocowań pasują błotniki, które przymocowane są do roweru za pomocą blaszek z otworem, przez które przekładamy śrubę, wkręcaną następnie w otwory w ramie i widelcu. Przykładem mogą być błotniki Kellys Fuse:

Sada-blatníků-KELLYS-FUSE

W przypadku tego modelu błotnik tylny jest dodatkowo podczepiany do rury podsiodłowej w okolicy przedniej przerzutki, za pomocą elastycznej klamry, obejmującej rurę

Rozwiązanie takie należy do najtańszych i stosunkowo bezawaryjnych, aczkolwiek mocowane w ten sposób błotniki nie mogą być dużych rozmiarów, ze względy na konieczność zachowania sztywności całej konstrukcji. Nie będą to więc produkty w 100 % chroniące nas przez zachlapaniem.

Drugi bardzo popularny sposób montażu błotników reprezentuje produkt Topeak Defender:

i-komplet-blotnikow-topeak-defender-m1-m2

Błotniki tego typu pasują niemal do każdego roweru z amortyzatorem przednim. Błotnik przedni montujemy w rurze sterowej od dołu, niezależnie od jej średnicy, za pomocą wkładu rozpierającego się wewnątrz rury. Błotnik tylny zaś mocowany jest bezpośrednio do sztycy, także bez względu na jej średnicę. Błotnik zasłania tylną część koła, chroniąc przed zachlapaniem nasze plecy. Widoczny na zdjęciu model marki Topeak jest dość szeroki, dzięki czemu wyłapuje znaczną część wody i błota wydostających się spod kół.

Do rowerów miejskich pasują także błotniki mocowanego wspomnianych powyżej otworów w ramie roweru, oraz dodatkowo do otworów w widelcu i tylnych widełkach, za pomocą specjalnych drutów, nadających sztywność całej konstrukcji.

przedni-tylny-blotnik-rowerowy-chlapacze

Otwory montażowe do tego typu błotników w przednim widelcu widoczne są na poniższym zdjęciu, tuż przy miejscu, w którym zaciska się oś koła.

otwory_widelec

Generalnie, wybierając błotniki, należy więc zwrócić uwagę, czy posiadana przez nas rama posiada specjalne otwory montażowe. Determinuje to nasz wybór. Jak wynika z powyższej analizy, nawet w przypadku, gdy nasz rower teoretycznie nie jest przystosowany do montażu błotników, możemy wybrnąć z tej sytuacji, wybierając błotniki montowane w miejscach teoretycznie do tego nie przystosowanych.
Należy także zwrócić uwagę na szerokość błotników – musi być ona dostosowana do szerokości i wielkości koła – zbyt wąskie lub zbyt krótkie błotniki nie będą nas chronić przed wodą i błotem wystarczająco skutecznie.
Zwróćmy także uwagę na materiał, z jakiego wykonany jest błotnik. Tańsze plastiki nie są wystarczająco elastyczne – błotnik taki łatwo będzie uszkodzić, np. podczas niegroźnego upadku lub zahaczenia o błotnik nogą, np. przy zsiadaniu z roweru.
Błotniki aluminiowe mają swoje zalety – konstrukcja jest sztywna, dzięki czemu nie będzie przemieszczać się podczas jazdy. Minusem jest ich podatność na zadrapania i wygięcia, we wspomnianych wyżej przypadkach upadku lub zawadzenia nogą o błotnik.

Zobacz ofertę błotników rowerowych w BikeSalon.pl