Częstotliwość wymiany łańcucha rowerowego - BikeStory.pl

Częstotliwość wymiany łańcucha rowerowego

Łańcuch rowerowy to jedna z najważniejszych części napędu. Łączy przednie zębatki z tylnymi, odpowiada za transfer siły pedałowania na ruch obrotowy tylnego koła. Jak każdy element napędu zużywa się i należy go co jakiś czas wymienić – pytanie jak często?

Przez zużycie łańcucha rozumiemy jego rozciągnie się. Ogniwa łańcucha stale trą o zębatki, zarówno przednie jak i tylne, w wyniku czego wycierają się, a odległość między nimi stale się zwiększa. Dłuższy z biegiem czasu łańcuch coraz gorzej zazębia się na zębatkach – dłuższy łańcuch płycej zachodzi na zębatki, dlatego z biegiem czasu może dojść do tzw. przeskakiwania łańcucha na zębatkach. W pierwszej kolejności  łańcuch zaczyna przeskakiwać na tylnych zębatkach wolnobiegu lub kasety, wówczas konieczna jest już jego wymiana. Warto trochę wyprzedzić ten moment i zmienić łańcuch zanim zacznie „przeskakiwać”. Spowolnimy w ten sposób zużycie kasety i korby, przedłużając żywotność całego napędu.

Są różne szkoły wymiany łańcucha. Niektórzy kolarze praktykują metodę, polegającą na nie zmienianiu łańcucha w ogóle. Napęd będzie dość długo dobrze ze sobą współpracował, jednakże jeżeli zacznie się już przeskakiwanie, należy najczęściej wymienić cały napęd, a przynajmniej łańcuch i zębatki tylne. Operacja ta nie będzie tania – przy zastosowaniu średniej jakości komponentów zamkniemy się w kwocie 150 – 200 zł.

Druga szkoła mówi o wymianie łańcucha co ok. 2 tysiące km. przebiegu. Średniej jakości kaseta (od Deore wzwyż) „przyjmie” w ten sposób przynajmniej 3 łańcuchy, a zębatki przednie więcej –  4 do 5 nowych łańcuchów.

Inna metoda to posiadanie trzech łańcuchów i wymiana ich co ok. 500 km. Po przejechaniu takiego dystansu montujemy do roweru najkrótszy z posiadanych przez nas łańcuchów. Przejedziemy tak więcej km niż przy pierwszej metodzie, wolniej zużyje się kaseta i korba, musimy jednakże ponieść początkowe koszty kupna trzech łańcuchów. Musimy także pilnować regularności wymian.

Wybór metody należy do Was. Osobiście wymieniam łańcuchy co ok. 2 tysiące km, dzięki czemu na jednej kasecie przejeżdżam ok. 8 tysięcy kilometrów.

 

W wyższych modelach kaset możemy także zmieniać osobno niektóre zębatki, przeważnie kilka najmniejszych. Koszt koronki, czyli jednej zębatki, to ok. 20 zł. Wymieniajmy zawsze koronki na których najwięcej jeździmy – w terenach płaskich będą to najmniejsze zębatki, w terenie pagórkowatym zębatki średnie, ze środka kasety. Często zdarza się, że po wymianie poszczególnych zębatek przez pierwsze kilometry łańcuch będzie na części z nich przeskakiwał – warto przeczekać ten okres – łańcuch lekko wyciągnie się i „ułoży” do współpracy z nowymi zębatkami.

Warto wypróbować każdą z tych metod i wybrać dla siebie najskuteczniejszą. Przy zachowaniu wymienionych zasad rower będzie nam posłuszny znacznie dłużej niż bez tych działań, dzięki czemu zredukujemy koszty serwisowania.

Do mierzenia stopnia zużycia łańcucha możemy posłużyć się metodą porównywania jego długości z nowym łańcuchem – znaczne wyciągnięcie, sięgające połowy ogniwa w stosunku to całej długości łańcucha – oznacza z reguły konieczność jego wymiany.

Jeżeli zaś nie chcemy ściągać łańcucha z roweru, możemy posłużyć się tzw. przymiarem:

Zahaczając jego końce o poszczególne ogniwa i badając, z jakim oporem drugi koniec przymiaru zazębia się z poszczególnymi ogniwami, możemy ocenić stopień wyciągnięcia łańcucha. Przymiar zakupimy za ok. 20 zł w większości sklepów rowerowych.

Oczywiście wszelkie powyższe czynności nie zwalniają nas z czynności konserwacyjnych – czyli czyszczenia i smarowania łańcucha oraz napędu. Takie zabiegi mają ogromny wpływ na tempo zużywania się napędu i to ich pilnujmy w pierwszej kolejności.

Wszelkie opisane wyżej czynności nie są trudne do wykonania – wyposażeni w skuwacz do łańcucha i ewentualnie spinki, po krótkim treningu, będziemy w stanie szybko i sprawnie żonglować łańcuchami, wydatnie poprawiając wydajność i skuteczność działania roweru!

 

W BikeSalon.pl dysponujemy wszystkimi wymienionymi powyżej narzędziami i chętnie doradzimy Wam w kwestii konserwacji czy wymiany łańcucha. Zapraszamy na Ostrobramską!

Powodzenia!