Amortyzatory Rock Shox z serii XC - BikeStory.pl

Amortyzatory Rock Shox z serii XC

 

Dziś, kontynuując poruszany ostatnio wątek tańszych amortyzatorów przednich, przyjrzymy się krótko produktom nieco lepszym od opisanych wówczas produktów marki SR Suntour. Na warsztat idzie amerykańska firma Rock Shox, wchodząca w skład koncernu SRAM. Niemal każdy rowerzysta kojarzy jej logotyp oraz produkty. Poznajmy asortyment z serii XC – widelce tej klasy spotkamy w rowerach z przedziału cenowego 3,5 – 6 tysięcy złotych, są więc jakby kolejnym etapem po analizowanych wcześniej XCM i XCR.

Seria XC zastąpiła w 2011 roku popularną linię amortyzatorów Dart, którego finalnie powstały 3 kolejne modele. Najbardziej rozpowszechniony z nich to Dart 2, który w dalszym ciągu ma swoich zagorzałych zwolenników.

Na początek trochę informacji ogólnych. W samej konstrukcji amortyzatora nie zaszły znaczące zmiany – ich praca opiera się na uginaniu stalowej sprężyny, jest to więc dość prosty produkt, ale wyposażony w szereg opcji i dodatków, które skutecznie poprawiają jego pracę.

Do wyboru mamy 3 modele: XC 28, XC 30 oraz XC 32. Cyfry oznaczają po prostu średnicę goleni amortyzatora – oczywiście im większa, tym lepiej, ale np. lżejsi rowerzyści nie potrzebują grubych goleni, gdyż ich rower jest poddawany mniejszym przeciążeniom, dlatego mogą wybrać wersję 28 mm, zyskując na wadze amortyzatora oraz oszczędzając co nieco gotówki.

Rock Shox promuje oczywiście wersję 32 mm – tylko ona dostępna jest w wersji z rurą sterową o zmiennej średnicy, przeznaczonej do główek ram w technologii Tapperhead. Pozostałe wersje oferują jedynie standardową rurę 1 i 1/8 cala.

XC 28 TK MG
XC 30 TK
XC 32 TK
Jak widać, wizualnie widelce nie różnią się między sobą, poza oczywiście wspomnianą grubością goleni.
Wszystkie wyposażono w aluminiową rurę sterową, dostępne są wersje pod koła 26″ lub 29″, oraz osie standardowe 9mm z szybkozamykaczem, oraz w przypadku XC 32 – wersja pod oś QR15 (grusza oś, przeniesiona do segmentu cross country z rowerów zjazdowych, wpływa na znaczną poprawę sztywności przedniej części roweru).
Kupujący może także wybrać wartość skoku amortyzatora – wybieramy pomiędzy 80, 100 a 120 mm, wachlarz opcji jest więc spory. Waga amortyzatora w zależności od wersji wynosi od 2100 g do 2350 g, co jest raczej marnym wynikiem, ale nie zapominajmy, że mamy tu do czynienia ze stalą, która do lekkich nie należy.
Każda wersja wyposażona jest w regulację naprężenie sprężyny Coil – pozwala to dostosować twardość widelca do naszej wagi. System działa sprawnie i ma faktyczny wpływ na pracę widelca.
Decydując się na zakup widelca, którego cena w zależności od wersji, to od ok. 400 do 800 zł, warto zwrócić uwagę na dodatkowe symbole w jego nazwie – skróty literowe informują nas, jakie dodatkowe technologie zostały zastosowane w danym egzemplarzu. Warto zwrócić uwagę na dwie z nich:
TK – skrót od TurnKey – oznacza specjalny system blokady skoku (tą posiada każda wersja XC), który odpowiada za zwolnienie blokady w przypadku najechania na dużą przeszkodę przy zablokowanym widelcu. Unikniemy dzięki temu przejęcia siły uderzenia na ręce, ale także oszczędzimy amortyzator, którego żywotności zdecydowanie nie służą tego typu historie. Jest to prostszy odpowiednik znanego z wyższych modeli Rock Shox’a systemu Floodgate, w którym to możemy regulować poziom siły, jaka musi być przyłożona, aby spowodować zwolnienie blokady
Mg – oznacza po prostu magnesium – w tym przypadku z magnezu wykonane będą dolne golenie widelca, co korzystnie wpływa na masę całego elementu.
Każda z wersji wyposażona jest oczywiście w system tłumienia ruchu sprężyny, co zapewnia płynną pracę pod różnymi obciążeniami oraz łagodną charakterystykę odbicia – widelec nie zachowuje się jak trampolina, ale łagodnie rozprostowuje, tłumiąc napotkane przeszkody. Widelce z serii XC przystosowane są do współpracy z manetkami PopLock – możemy więc zafundować sobie możliwość blokowania skoku widelca sterowaną bezpośrednio z kierownicy.
Seria XC to zdecydowanie dobry wybór dla rowerzystów poszukujących widelca nieco lżejszego od XCM i XCR Suntour’a, oraz o zauważalnie lepszej kulturze pracy. Pamiętać należy, jak wspomniałem powyżej, aby dobierając średnicę goleni uwzględnić swoją wagę – rowerzysta o wadze ponad 90 kg bardzo szybko zużyje XC 28 – tu nie ma najmniejszych wątpliwości – widelec złapie luzy, co będzie kwalifikować go do wymiany.
Wszystkie wspomniane modele amortyzatorów dostępne są na zamówienie w BikeSalon.pl.